Kun puhutaan WOT:n mekaniikasta, on yksi keskeinen osa-alue vaunun panssarointi. Jos panssarointi on keskustelun aihe, on samalla myös tukki, ammuksen lentorata ja ammustyyppi. Perusperiaate on, että panssari torjuu ammuksen..noin ikään kuin yksinkertaistettuna. No uusi pelaaja huomaa jossain vaiheessa että se oman vaunun panssari ei olekaan kaikkivoimapainen ja näin ollen vihulaiset ammukset lävistävät panssaroinnin kuin vettä vain.
Käytännössä pelaamisessa kannattaa suhtautua niin, että jokainen vihollisen osuma lävistää oman panssarin. Tämä tarkoittaa varovaista peliotetta, jota voisi yleisesti ottaen lämpimästi suositella. Jos menee rinta pystyssä rynnimällä vihollisen ammussateeseen voi olla varma, että itsellä se juoksu loppuu nopeammin kuin vihollisella ammukset.
Kohtisuora ammus
Peruskäsite panssaroinnista lähtee siitä, että on x -määrä panssaria ja vastaavasti ammuksella on y -määrä läpäisyä, tämä siis kohtisuorassa ammuksen tulokulmassa. Jos x -määrä (panssarin paksuus) on vähemmän kuin y -määrä (ammuksen läpäisykyky), läpäisee ammus panssarin ja tekee vaunuun ammukselle tyypillisen määrän vahinkoa, pahimmassa tapauksessa lisäksi vahingoittaa vaunun moduleja. Jos puolestaan x -määrä on y -määrää suurempi, ei ammus läpäise panssaria ja sillä hyvä.
Vinosti tuleva ammus
Kun ammus tulee panssariin vinosti, tulee mukaan pari uutta muuttujaa. Ensinnäkin panssarointi vahvenee, toiseksi kimmokkeen mahdollisuus kasvaa. Panssaroinnin määrä kasvaa, koska vinossa oleva panssarointi omaa suuremman matkan mennä läpi kuin kohtisuora. Kuinka paljon vinossa tulevalle ammukselle tulee läpäistävää, riippuu kulmasta. Kimmoke puolestaan syntyy, jos ammus tulee liian suuressa kulmassa panssariin.
Spaced armour
Näiden edellä mainitun kahden käsitteen ympärillä koko panssarointi WOT:ssa pääperiaatteessa toimii..ja se toimii aika hienosti, ovat osanneet tehdä hyvän fysiikka mallinnuksen aiheesta. Lisäksi kuin mukana on joissain vaunuissa vielä esikuvansa mukaisesti lisäpanssarit ("spaced armour"). Lisäpanssari on ylimääräinen pelti vaunun normaalipanssarin päällä. Kun ammus läpäisee lisäpankassarin, sen liike-energia heikkene ja mahdollisesti muuttaa suuntaa edetessään normaalipanssaria. Jos ja kun suuntä on kulmassa, voi kohtisuoraan lisäpanssariin ammuttu ammus lopulta edetä kovassakin kulmassa vaunun varsinaiseen panssariin - tämäkin toimii aika hienosti WOT:n fysiikkamallinnuksessa. Se tosin käsittääkseni ei laske ammuksen hajoamisesta johtuvaa iskuenergian heikkenemistä, mutta silti. Ehkä käytännön tasolla huimin spaced armour löytyy T26E4 superpearsing premier med -vaunusta. Vaunu on omaan tieriin nähden edestä melko läpäisemätön, jopa raskaisiin vaunuihin verrattavissa, tosin lisäpanssaroinnin hinta on selvä painon kasvu ja siitä vaikutukset vaunun liikkuvuuteen.
Vaunuissa siis panssaroinnin paksuuttakin melkein tärkeämpi ominaisuus on panssaroinnin kaltevuus. Kun vaunun panssarointi on oikein viistetty, on se vaikea pala läpäistä kunhan vaunun asemoi oikein. Esimerkiksi IS-3 on hyvä esimerkki erinomaisesti viistetystä panssaroinnista. Siinä on suhteessa pieni panssaroinnin paksuus, mutta esimerkillisen nerokkaasti panssarit viistetty, etenkin edessä. Muistan suorittaneen ensiheittämällä T28THC henkilökohtaisten tehtävien HT-15 tehtävän IS-3:lla; naksuttelin pari tuhatta vahinkoa vihollisiin ja olin edestä ammuttavana saaden helposti päälle 3000 torjuttua vahinkoa. Lopuksi toki tuhouduin, mutta se oli odotettavaa kun yksin yritin vastata 5 vaunun tuleen/hyökkäykseen.
On joitain vaunuja, missä on melko läpäisemätön panssarointi tieriin nähden, ehkä kovin on tier V:n AT2 vaunussa. Siinä on 203mm etupanssari ja vastaavasti ei oikein tier 5:n vaunuista löydy tykkiä, joka läpäisee tuon etupanssarin suoraan, saatikka kulmassa.
No millä sitten kukistetaan läpäisemätön panssari? -"weak spoteilla", kulta-ammuksilla, tykistöllä ja HE -ammuksilla. Nämä nopeasti selitettynä:
- "weak spot" -tarkoittaa käännettynä heikkoa kohtaa, eli jokaisessa vaunussa on joitain hiekkoja kohtia, joista on huomattavasti helpompi läpäistä panssari..tai ainakin tehdä jotain vahinkoa. Yleistettynä kaikissa vaunuissa on sivu ja takaosa heikommin panssaroitu, mutta sen lisäksi on myös etupuolla heikkoja kohtia, esim. edellä mainitussa AT2:ssa on heikkoja kohtia tykin kiinnitys ("mantlet") ja vaunun johtajan kupoli päällä. Edestä siis saa AT2:n tuhottua helposti ampumalla suureen johtajan kupoliin.
- kulta-ammukset ovat käytännössä alikaliiperiammuksia (? AP ?) ja ne ovat merkittävästi normaali AP ammuksia kalliimpia. Jossain vaiheessa niitä voinut ostaa kuin kullalla, siitä "kulta-ammus". Nykyään nitä saa hankittua normi krediteillä. Kulta-ammuksella on tieriin nähden usein erinomainen läpäisy..se ei läpäise kaikkea, mutta paljon enemmän kuin normaali AP ammus.
- tykistöllä on pari erikoisuutta: ammus tulee aina ylhäältä ja vaunuissa puolestaan päällä on suhteessa vähän panssarointia, toiseksi tyksitön ammus on usein HE -ammus, jossa on suuri vaikutusalue. Näin ollen vaikkei tykistön HE osu suoraan vaunuun vaan sen sivuun, voi se silti tuhota vaunun.
- HE -ammus tuli jo hieman tykistön kohdalla mainittua, eli kyseessä on voimakkaasti räjähtävä granaattiammus. Sillä läpäisy on usein todella huono, mutta se räjähtää vaunun kyljessä aiheuttaen silti vaunuun jonkin verrankin vahinkoa. Käytännössä melkein kaikissa vaunuissa on saataville HE -ammukset, niiden teho voi vaihdella vain suuresti. HE -ammus on ainva kuitenkin usein "tyhjääkin parempi", eli jos normi AP ammus ei lävistä panssarointia ja tuo vaikkapa 300dmg:tä, voi HE ammuksella saada nakerrettua 50-100dmg vahinkoa.
On myös ns. derby -vaunuja, joiden suuri vahvuus on HE ammuksilla syntyvä suuri vahinko, muutaman tällaisen vaunun mainitakseni: KV-2, SU-152 ja T49. SU152 on oma pitkäaikainen suosikkini, sillä kun vain malttaa tähdätä rauhassa ja vastustajassa on aina monta sataa dmg:tä vahinkoa ja jos ammus läpäiseen panssarin, kiipeää vahingon suuruus lähelle 1000dmg:tä.
WOT:n puutteet
Pelissä on todella fiksu mekaniikka- ja ammuksen lentoratalaskenta. Sääli että se toimii vain yksinkertaisten muuttujien kanssa. Tämä tarkoittaa siis yksinkertainen hiiliteräs versus ammus. Tämä ehkä keskeisin syy, miksi vaunujen kehitysaikakausi pelissä päättyy johonkin 50 luvun loppuun. Moderneissa vaunuissa panssarointi on huomattavasti monimutkaisempaa, kuin vain hiiliteräs ja sen paksuus+viiste. Nykyaikaisissa vaunuissa panssaroinnit on kerroksellisia, kerroksissa on erinlaisia materiaaleja, jotka käyttäyvät yhdessä ammusta vastaan kuten paksumpi hiiliteräspanssari. Lisäksi on jo vuosikymmeniä ollut käytössä reaktiivi- ja keraamipanssarit, panssarit jotka reagoivat estäen tehokkaasti melkein minkä vain ammustyypin läpipääsemisen - nämä puuttuvat WOT:sta. Se on sääli, sillä WOT:ssa on jo mukana vaunuja, joissa on käytössä multikerrospanssarin kehitysversioita (esim.Ru251, Leopard PtA/1), ja silti WOT laskee ne normi hiiliteräksinä. Kerrospanssarin idea on laskea dramaattisesti vaunun painoa menettämättä kykyä suojata.
Panssarin laskenta osaa huomioida lisäpanssarin, mutta vain yhdellä kerroksella. Historiassa taaksepäin mentäessä on huomattavissa, että liäspanssarointia on harrastettu usella kerroksella:
Vastaavasti myös ns. tapituksia, yms verkotuksia on ollut ja on edelleen vaunuissa käytössä. Niiden idea on sytyttää ohjus/ammus ennen panssaria, tai ainakin muuttaa dramaattisesti sen lentorataa panssariin nähden. - WOT ei kykene näitä laskemaan.
Ehkä yksinkertaisempia puutteita mitä WOT:ista puuttuu on savuammukset ja -verhot. Jo toisen maailmansodan aikana on yleisesti ollut käytössä savugranaatit ja niiden heittimet vaunuissa, myös tykin ammuksina oli savugranaatteja. Savun idea on luoda savupeitto ja heikentää vastustajan (ja omien) näkyvyyttä. Teknisesti kyseisen ominaisuuden toteuttaminen WOT:iin ei varmaan ole kaksinen temppu, mutta liene kyse on keinotekoisesta tasapainottamisesta. Savun käyttö on tehokasta oikein käytettynä ja vastaavasti eri aikakaudella eri vaunuissa ko. toiminta vaihteli. WOT:issa ei ole savugranaatteja.
Toinen yksinkertainen puute on ns. multitykkien käytön puuttuminen. Wanhoissa vaunuissa (1900-1940) usein saattoi olla useampi tykki ja/tai tykkitorni. WOT:ssa kyseiset vaunut tomivat vain yhden pääaseen kautta - tämä tietyssä mielessä harmi. Olisi mielenkiintoista ja hauskaa, jos jollain 1930 monitykkitornisella voisi ampua samaan aikaan. Ongelmaksi voi nousta vain käytännössä usean tykin hallitseminen. Käytännössä kun WOT:ssa yksi pelaaja operoi kaikkea vaunun toimintaa, johon normaalisti tarvittaisiin 2-8 ihmistä. Mutta usean tykin käyttö voisi olla mielenkiintoinen mahdollisuus/optio esim. Grant:ssa.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti