lauantai 16. tammikuuta 2016

T28 Concept/HTC (T7 - TD - Amerikka) P


Speksit
Tier : 7 (Palkintovaunu)
Vaunutyyppi : TD/PST
Hinta (krediitit/kulta) :7000 (viitteellinen)
Tutkimushinta (xp) : - (premium vaunu)

Kehitys ja stock grind
Ei ole, premium vaunu



Vahvuudet/heikkoudet
T28 concept/HTC (myöhemmin "konseptivaunu") on erittäin monessa mielessä erikoinen vaunu. Ensinnäkin sen voi saada vain palkintona toisen "personal mission" -tehtävän päätteeksi tai sitten jonkin spesiaalitapauksessa sen voi ostaa..kait(?). 
Toiseksi tämä löyhästi kuuluu T28 sarjaan, joka puolestaan on tutkittavissa vasta tier 8:ssa..ja konseptiversio onkin tier 7. Tämä tietää murskaavia pelejä, jos WOT:in mm heristää tier 7 pelin. 
Kolmanneksi vaunu on mallina noin rakenteeltaan ainutlaatuinen, se on jonkinmoinen hybridi kiinteän tykkitornin ja pyörivän tykitornin väliltä. Tykkitornia ei ole, mutta tykki kääntyy suhteellisen ison säteen.

Ne vahvuudet: niitä on monta murskaavaa. Ensinnäkin panssarointi on huima teho/painosuhteeseen nähden, lisäksi panssaroinnin viisteys on kimmokkeiden suhteen edullinen. Toiseksi tykki on melko muikea, ei mikään jättihyvä mutta muikea..jos näin voi sanoa. Otetaas verrokit esille:

Vasemmalla on 105mm konseptin tykki, keskellä saman tierin Amerikkalainen TD T25/2:n 90mm paras tykki ja vasemmassa laidassa on tier 8:n T28:n (proto ja normi) 105mm tykki. Konseptivaunun tykki on aika vastaava kuin yhtä tieriä ylemmän T28:n tykki, puolestaan saman tierin T25/2 tykkiin nähden konseptin tykki on selvästi parempi.

Käytännössä kumminkin eroja huomaa olevan. Jo paperilla on huomattavissa, että konseptin latausnopeus on muihin nähden heikompi..no 10s/laukaus ei vielä ole huono tykille joka viljelee 320 damagea. Se minkä pelattessa huomaa on spekseissäkin nähtävät tähtäysaika ja hajonta. Tarkan laukauksen ampuminen ei ole niin itsestään selvä, ja tämä onkin itseasiassa heikkous ottaen huomioon, että kyse on TD:stä. Toisaalta hyvä panssarointi antaa aikaa tähtäillä pidempään. On siis huomattavissa, että konseptivaunu antaa mahdollisuuden hiukan erinlaiseen TD -pelityyliin.

Heikkous tykissä (samoin panssarissa) on suhteellinen pelin MM tasoon. Eli jos peli syntyy 7..8 tieristä maksimissaan, konseptivaunun tykki on käypänen. Jos mukana on painopiste tier 8 ja 9+, voi konseptivaunun tykin suhteellisen heikolla 181 läpäisyllä jäädä rumasti jalkoihin. Jos läpäisy olisi 20-30mm enemmän, niin ylemmissä tiereissä olisi hiukan eri tahti..tosin kulta-ammuksilla saavutetaan 224mm läpäisyä, eli sillä ylemmän tierin pelit paranee kummasti. Sama tierin suhteellisuus tosiaan pätee panssarointiin, eli 203mm etupanssarointi on oikein pelattuna aika huima tier 7 ja alle peleissä. Taas tier 8..9+ peleissä panssarointi alkaa olemaan paperia monelle normivaunulle. Lisäksi vaunussa on TODELLA suuret weakspotit, joten huonosti asemoituna vaunu on helpohko tuhota.

No vaikka panssarointi on kova teho/painosuhteeseen, ei se tarkoita että konseptivaunu olisi nopea - se ei sitä ole (maks.29km/h). Näin ollen korkeamman tierin peleissä kun ei enään tykillä pärjää ja liikkuvuus on heikohot, voi tulla turhautumisen fiilikset. Turhautumista nostaa myös vaunun heikko 370m näkyvyys, vakiona tämä on onneton TD:lle, suosittelen vähintään kiikareiden käyttöä, parempi aina olisi miehistön taidoilla ja coated optics varusteilla saada näkyvyys sinne 450m kohdille.

Fiilikset ja tuntemukset
Jotkut vaunut edellyttävät paljon ponnisteluita saamiseksi, etenkin kun mennään tieri 9:iin ja ylöspäin. No T28 concept on tähän astisista ehkä eniten vaivan näköä edellyttänyt. Tämä siksi että en onnistunut "personal mission" kakkosessa kaikissa täydellisesti, näin ollen jokaisesta vaunutyypistä piti saada kaikki 15 tehtävää tehtyä vaunupalkinnon saamiseksi. Kaikki muut meni ihan kivasti, mutta mediumien (MT-15) kanssa tappelin kuukausia. Tehtävässä kun tulee naksutella vihollis TD vaunuista 2000 damagea mediumvaunulla - on vaikeampaa, kuin miltä kuulostaa. Lopulta pitkän hinkkaamisen ja sopivan pelin tullessa vastaan sain suorituksen ProtoLeolla.

Kun on pitkään kitkuttanut vaunun saamiseksi, sitä odottaa jotain jo siltä...no täyttikö T28 Concept nämä odotukset? -täytyy tunnustaa että paljon paremmin kuin ensimmäisen "personal mission":n StuG IV -palkintovaunu, tuo palkinto StuG IV kun ei sinällään mitenkään ollut erikoinen muihin saman tierin TD:n nähden..toisaalta StuG:n tehtävät oli huomattavasti helpommat kuin T28:ssa.

Jos on tottunut pelaamaan AT vaunuilla ja mieltämään se kömpelyys, joka itse asiassa monessa TD:ssä on, tuo konseptivaunu ihan mukavan tuulahduksen. Tämä sillä että liikkuvuus on samansukuinen, mutta verrokkeihin nähden parempi.

Panssarointi on jotain poikkeuksellista muihin tier 7 TD:n nähden (AT -vaunuja lukuunottamatta), etenkin jos panssaria osaa käyttää. Kulmittain kun vaunun asemoi ja piilottaa weakspotit (konekivääripodit kyljissä), on normi AP ammuksille suoralla tulella konseptivaunu vaikea pala tuhottavaksi, etenkin omassa ja alemmassa tierissä.

Toki HE ja jotkin kulta-ammukset tekevät tuhoa, samoin ei konseptivaunu imuuni tykistön tulelle ole. Mutta kumminkin T28 konseptivaunu on jotain poikkeuksellista muihin TD:n nähden. Tämä poikkeuksellisuus antaa uuden peliroolin vaunulle, roolin joka on 100% poikkeuksellinen TD:lle ja voisi sanoa roolin, johon TD:n ei IKINÄ tulisi ryhtyä : se on etukärjen puskeva vaunu. Tämä raskaille vaunuille sopiva rooli sopii panssaroinnin vuoksi myös konseptivaunulle. Tosin tässä tulee pitää vähän pelisilmää ja ymmärtää koska moinen rooli on otettavissa..sanomattakin selvää liene että vain tier 7 peleissä.

Tykki jakaa fiiliksiä. Kun jaksaa tarpeeksi maltilla tähdätä, tykki naksuttaa mukavasti damagea, mutta mitkään roiskaisut ei onnistu tällä kovinkaan helposti. Tykin liikeradat ovat tykkitornittomalle vaunulle erinomaiset. Tämän huomaa heti kun menee sopivaan paikkaan kytikselle, käytännössä välillä tuntuu että vaunussa olisi tykkitorni, vaan eipä ole.

Summaus ja suositukset
T28 Concept on suhteellisen helppo vaunu pelata. Tehokas tykki + hyvä panssari tekevät vaunusta agressiivisesti käytettävän..jos näin haluaa ja se on harvinaista. Yleisesti ottaen WOT:ssa, etenkin TD:lla tulisi pelata osumia vältellen, konseptivaunulla huoletta tulee jäätyä vihollisen eteen ammuttavaksi. No vaunun miinus on sitten tahmeus, joka johtuu liikkuvuudesta, se kokonaisvaltaisesti vaikuttaa, mutta siinäpä ne miinukset on.

Suosittelenko konseptivaunua? -ehdottomasti. Jos se olisi premium -vaununa viitteellisen 7000 kullan hintaan kaupan, niin miksikäs-ei..vieläpä jos/kun tällä voisi tienata. Ei konseptivaunu mikään "kallis" ole pitää, se on tyypillinen normi tier 7 vaunu kulurakenteeltaan, mutta ei se mikään rahasampo ole normi ostettavan premium vaununtapaan.
Mikä on lähimpänä sitä? ..ei omassa tierissä mikään, ehkä AT7 panssarin osalta, mutta muuten ei yhtäläisyyksiä olekaan. Mielenkiintoinen konseptivaunu on, se on melko ylivoimainen "periaatteessa" omaan tieriinsä nähden, mutta sitten sitä on tasapainoitettu useita pieniä tekijöitä heikentämällä. Tämä tarkoittaa sitä, että pienellä virittämällä (miehistön taidot) ja varustamalla T28 concept:sta saa erittäin murskaavan/koukuttavan vaunun.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti