lauantai 2. tammikuuta 2016

T28 Prototype (T8 - TD - Amerikka)



Speksit
Tier :8
Vaunutyyppi : TD/PST
Hinta (krediitit/kulta) :2 650 000
Tutkimushinta (xp) : 102 000



Kehitys ja stock grind

T28 Proton suhteen täytyy heti alkuun tunnustaa, että moinen vaunu on painajainen stock grindin suhteen. Ongelmia on monia; ensinnäkin vaunu on kömpelö, hidas, yms. heti alussa, eikä se parane oikein missään vaiheessa. Toiseksi vaunun paras puoli, eli haluttu 120mm tykki on noin 70 000xp päässä. Tämä yhtälö tarkoittaa TO-DEL-LA monta tuntia turpaan ottamista ja taapertamista...ja oman statistiikan/WN8 laskua, ennen kuin vaunusta alkaa nauttimaan. Vaunu on oikeastaan klassinen esimerkki siitä, kuinka normi vaunun stock grindi syö omaa statistiikkakehitystä premium vaunuun  tai "vain-alle-tier-6" -pelaaviin nähden.

Perustykki oli tier 7:n T25/2 topgunina melko nuhanen, ja sitä se vasta on tier 8 tasolla T28Proton stockiaseena. Iso vaunu jonka camot on huonot, huono liikkumaan, ja suhteessa kinkkinen panssari varustettuna hyödyttömällä tykillä, on itkuvirsinen viritys. No mutta 105mm alkaa tuomaan lohtua, se onneksi on "vain" 18 000xp:n päässä. Tämän jälkeen touhu hieman helpottuu.


Teloilla ja moottoreilla T28Proton liikkuvuus ei ihmeemmin parane, mutta paranee kumminkin ja pakkohan ne on päivittää jotta pelaaminen paranisi..

Mielenkiintoista T28 Proton kehittämisessä on risteys, eli seuraavan vaunun T30 lisäksi, myös normi T28 tulee selvitettäväksi. normi T28 voi olla aika lämmin tuttavuus hetken T28 protolla pelailun jälkeen, sitä myöten avautuu polku myös nelitelaiseen tier 9 hirviöön nimeltä T95 (305mm panssari, 276pen/750dmg tykki).

Vahvuudet/heikkoudet
T28Proto kuuluu T28 "tuoteperheeseen", joka sinällään on hyvä noin TD:ksi. Proton erikoisuus on tykkitorni ja samalla se on osallaan ehdoton vahvuus. Kolikon kääntöpuoli on tornin avonaisuus, kääntöhitaus ja se on syönyt vaunun panssarointia ikävän paljon perus T28 malliin nähden. Eli perinteisen T28 vahvuus: panssarointi on protossa ärsyttävästi heikompi. Se on juuri sen verran heikompi, että välillä tuntuu pelatessa siltä että sama vaikka se olisi vieläkin heikompi jos liikkuvuus selvästi paranisi. Alla normi T28 ja proton tiedot rinnan:

Kuten huomataan, joutuu proto "maksamaan" paljon tykkitornistaan, normi T28 nähden:
- Hp pooli 250 vähemmän
- Rungon panssari edestä 51mm vähemmän (joka on paljon)
- Tulinopeus selvästi heikompi
- Tykin kääntönopeus heikompi

Tästä täytyykin vetää oikea johtopäätös: protolla on pelattava erinlailla ja niin se on. Tykkitorni mahdollistaa vaunun asemoinnin normi versiota paremmin kulmaan. Näin ollen 203 etupanssari suurenee selvästi korkeammaksi ja kimmokkeiden mahdollisuus kasvaa. Suhteellinen heikkous normiversioon nähden kummikin linjaa vaunulla pelaamisen "varovaisemmaksi". Avoin tykkitorni tarkoittaa sitä, että nappiosuma artyltä lopettaa T28 Proton pelin kerrasta.

T28 sarjan vahvuus tier 8:ssa on 120mm tykki - se on huima kaikilta osin. Latausnopeus (alle 10s)+suorituskyky (pen248/dmg:400)+alakoro+tykkitorni = paljon tuhoa ja nopeasti.

Fiilikset ja tuntemukset
T28 Proto on niitä vaunuja, jotka voi osoittautua "pakko saada" -vaunuksi. Etenkin kun on viihtynyt ja oppinut pelaamaan T67 -> Hellcat -> T25/2 -vaunuilla. T28 Proto on myös niitä vaunuja, jotka yllättävät (negatiivisesti) edellä mainittuihin aiempiin vaunuihin nähden. T28 Proto on tyystin jotain muuta, kuin esim.Hellcat on. Lapsenomaisesti voisi kuvitella että T28 Proto on Hellcat huomattavasti paremmalla panssarilla ja tykillä - näin ei ole. T28 Proto on pelattavuudeltaan enemmänkin normi T28 (vastaava kuin mm.brittien AT sarja), mutta tykkitornilla.

Ärsyttävintä T28 Protossa on se, että aiemmasta syystä edellisten vaunujen pelityyliä ei pysty oikein hyödyntämään vaan täytyy opetellan kankean ja kömpelön vaunun pelityyli. T28 Proton liikkuvuus on sitä luokkaa, että alussa kannattaa tarkkaan katsoa mihin alkaa menemään ja suunta tulee pitää koko pelin ajan samassa . sama juttu siis kuin AT vaunuissa. Jos alussa suunnan valinta osoittautuu huonoksi, huono säkä.

Toisaalta kun T28 Protolla pelaa kuten esimerkiksi Venäläisillä SU/ISU -vaunuilla, T28 Proto alkaa olemaan todella maukas TD pelattavaksi. Sopivasti välimatkaa, strateginen tuliasema ja sopivasti (2-3) joukkuekavereita ympärillä ja T28 Protolla naksuttaa helposti 3000-4000dmg pelin.

Summaus ja suositukset
Amerikkalaisten kehityspuun TD -polku muuttuu T28 Proton kohdalla dramaattisesti, se tulee ymmärtää ja muistaa. Tämän jälkeen tuleva T30 on hiukan askelta taaksepäin, mutta vain vähän. T30 on T29 stereoideilla, eli jos mieltyi tuohn raskaaseen vaunuun (T29/T32/T34), niin T30 on tutumpi yksilö. T28 Proto puolestaan on lähempänä raskasta tykkitornitonta vaunua (tornilla), kuin mobiilia Hellcattia. Kun tämän tiedostaa ja vielä vaunu kiinnostaa niin antaa soittaa vain. Kunhan lisäksi muistaa melko kivuliaan stock grindin, joka tier 8 ei ole mikään naks-ja-poks -naksuttelu.

Vaunu liikkuvuus mahdollistaa myös TD -toiminta lisäksi skautttaamisen, eli samalla kun on näkymättömissä, ei paljastakkaan itseään vaan osoittaa artylle ja muille vihollisia. Kun hetki on oikea, voi kätköstä naksuttaa tuhoisasti ja tarkasti omalla tykillä pehmitettyä vihollista pois pellistä. Liikkuvuus ja nopeus mahdollistaa myös kevyelle vaunulle tutun vihollisen taustassa tuhon tekemisen ja ärsyttämisen, mutta kannattaa muistaa T67 vaunun heikko panssari, ärsyttämiseleikki voi loppua ennen kuin pääsee kunnolla alkamaankaan.


Onko T67 hyvä - on, ehdottomasti. Se on vaunu, joka ei jätä ketään kylmäksi ja jokainen saa sillä jotain aikaiseksi, se on siis suhteessa helppo vaunu pelata.



T67:sta seuraa M18 hellcat. Hellcat on eräässä näkökulmassa luontainen jatkumo T67:lle, toisaalta taas hellcat on vahvasti perinteisempi TD, kun T67 on eräänlainen hybridi kevyttä tankkia ja TD:tä. Hybridimäisyys muistuttaa T67:ssa britti medium cromwellia, kumpikin käyttäytyy pelissä ja pelaajan hyppysissä samanlailla. Kumpaakin vaunua, niin T67:aa kuin Hellcattia vaivaa hidas tykkitornin kääntymisnopeus. Tämä nousee ärsyttävästi esiin kiihkeissä taistelutilanteissa ja rajoittaa vaunun toimimista "hit-and-run" tyylisissä nurkkajuoksuissa.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti