WG on linjannut, että rahalla (kullalla) ostettavat premium tankit eivät olisi ylivertaisia normi kehityspuun tankkeihin. Yhtäältä näin varmasti pääosin on, toisaalta monessa mielessä näin ei olekaan.
Jos isoa kuvaa katsoo noin kehityspuun silmissä, spekseissä kaikki tankit on jossain näkökulmassa verrattavissa, eli jokaisessa on jotain ylivertaista ja vastaavasti joitain heikkouksia. No tämähän se koko pelin suola on, jokainen tankki vaatii hiukan oman pelityylin ja vastaavasti joku tankki sopii jonkin pelaajan pelitapaan paremmin kuin toisen.
Kuitenkin on rehellisyyden nimissä todettava, että kun tarkastelee ja vertailee jonkin yhden tierin kaikkia vaunutyyppejä keskenään, kummasti ei se premium -tankki huonoimmasta päästä koskaan ole...jaa no matalemmissa tiereissä moni premium -tankki ei ole investoinnin arvoinen. Käytännössä kun hankkii tier 5-8 premiumtankin, ei se ole missään nimessä heikoimmastä päästä. Voisi enemmänkin linjata, että näillä premiumtankeilla "ei pitäisi" kyetä pelaamaan huonosti. Tosin monta esimerkkiä melkein joka pelissä tulee ilmi, että kyllä niillä pelataan huonosti.
Toinen erittäin keskeinen juttu on tankin "stock grind", premium tankissa ei sellaista ole. Kun ostaan premiumin, saa heti ensipelistä alkaen kaikki parhaat lelut ja ominaisuudet käyttöön. Vastaavasti verkko normivaunun kanssa saa tenhuta usein levottoman määrän peleja (etenkin korkeammissa tiereissä), ennen kuin vaunun suorituskyky alkaa olemaan sillä tasolla, että sillä alkaa pärjäämään. On lukemattomia vaunuja joissa itseasiassa stock grind koettelee kärsivällisyyttä..mutta palkitsee lopussa, kaksi tällaista vaunua on mm.St.Emil ja Bishop.
Toisaalta sitten on kehityspuussa runsaasti vaunuja, jotka itsessään ovat stock grind kohti seuraavaa haluttua vaunua, esimerkiksi T32. T32 on vaununa ok, alempaan tieriin (missä T29 on), mutta kun ase ei parane edellisestä, voi T32 osoittautua melkoiseksi "pakolliseksi jumppavaunuksi" kohti palkintoa, eli M103:sta. Tämä nyt on vähän myös taitokysymys, T32 tuo todella hurjan tykkitorin päivytyksessä, eli jos osaa pelata hyvin hull downia, on vaunu hyvä. Toisaalta jos siunaantuu pari tieriä kovempi vastus, on selvä T32 tiskirätti.
Yhtenevää kuitenkin on koko "stock grind" -käsite, jota premiumeissa ei ole. TÄMÄ korreloi suoraan pelaajan statistiikkaan. Kun normivaunulla joutuu stock grindista johtuen kompuroimaan heikolla menestyksellä 80% vaunulla pelattavista peleistä, on ilmeistä ettei oma statistiikka kovinkaan nouse.
Tästä päästäänkin siihen eri pelaajien analysointiin ja taitokysymyksiin. Jos on pelaaja, jolla on WN8 vaikka 6000 luokkaa ja hänen tallissa vilahtelee paljon (10-20kpl) keltaisia (premium) vaunuja, selittyy kova statistiikka osalleen tällä. Jos puolestaan on paljon niitä premiumeja+paljon pelattuja pelejä (+10k) ja WN8 on vaikka jotain 2000-4000 välissä, ei puhuta hyvästä pelaajasta. No puolestaan jos pelaajalla on WN8 +4000, 15k peliä ja ei yhtään ostettua premium vaunua, ei pelaaja ole kovinkaan huono. Tämä sillä, että tuota WN8 tulosta on todennäköisesti syönyt stock grindeista johtuvat kompurointi, jolle ei yksinkertaisesti voi hirveemmin mitään.
Grind stockin lisäksi premiumissa todellisuudessa piilee toinen erittäin suuri tekijä: tulokset. Premiumilla saavuttaa 20-30% paremmat pisteet, ts. tuon prosenttimäärän boosti tulee tuohon WN8 kehitykseen. Tässä ehkä todellinen syys pelaajan statistiikan taustaan, jos tallissa on paljon premiumeja.
Grind stockin lisäksi premiumissa todellisuudessa piilee toinen erittäin suuri tekijä: tulokset. Premiumilla saavuttaa 20-30% paremmat pisteet, ts. tuon prosenttimäärän boosti tulee tuohon WN8 kehitykseen. Tässä ehkä todellinen syys pelaajan statistiikan taustaan, jos tallissa on paljon premiumeja.
No kannattaako premiumeja ostaa? ..itse sanoisin että yhtäältä vaununa ehkä ei. Tämä sillä että niin turhattavaa kuin stock grindi usein onkin, oppii siinä paljon itse pelaamisesta ja pelattavasta vaunusta. Lisäksi se tankin kehittämisen nälkä pysyy yllä. Jos ostaa preimumin, niin tankki ei kehity enään mihinkään. Ja jos ei vaunu sovi oikein omaan pelityyliin, on se hukkahankinta. Hyvin monelle esimerkkiksi aikoinaan TOG oli sellainen. Toisaalta on paljon vaunuja, jotka ei hirveästi tuo mitään sellaista lisää, jota ei normivaunuilla saisi tavoitettua, esim. Lowe, Panther 88, T26E4..tai noh, viimeksimainittu on aika huima mediumi spacereiden vuoksi. Kysymykseen "kannattaako" ehkä suurin vastaus nojaa vaunulla tienaamiseen, siitä ei ole vielä sanottu sanaakaan, palataan siihen ihan lopussa.
Tämä T26E4 vs. normi persing, eli M26 on hyvä vaunuesimerkki siitä, kuinka ei se normi tankki yllä vastaavan premiumin tasolle. T26E4 panssarointi spacereistä johtuen on sitä luokkaa, että voi paljon huolettomammin rynnätä härkisti vastapelurin päälle. Saman jos tekee M26:lla, kuolo korjaa nopeasti. Toisaalta M26:n liikkuvuu on parempi, joten kai se siitä paperilla tasapainottuu. Sama juttu on normi T32 vs. premium T34 kanssa.
Toisaalta siis on olemassa vaunuja, jotka kannttaa ostaa..tai olisi kannattanut ostaa kun niitä oli tarjolla. Yksi tällainen on E25, tankki oli niin hyvä, että WG poisti sen epäbalanssoituna vaununa. Jos tulee vielä edes hetkeksikin kaupan, kannattaa ostella pois kuleksimasta. On myös huomattava, että vaikka "paperilla" premiumi ei ole sen ihmeempi kuin saman tierin normivaunut, voi käytännössä linjata, että on se premiumi lähellä enemmänkin seuraavaa tier -luokkaa kuin sitä, mitä se todellisuudessa edustaa. Esim. tier 8 raskas premiumvaunu on enemmänkin tier 9, kuin tier 8.
Palattaas siiten +20-30%, eli se tienaaminen? -kyllä, premiumin ehkä tosiaan suurin ero esimerkiksi palkinto- ja elittiivaunuihin on jotkut pienet bonukset, joista merkittävin on tienaaminen. Premium vaunulla tienaa todella hyvin krediittejä. Esimerkiksi AMX CDC tai T34 vaunuilla jos pelaa säällisen pelin (WN8 1800+ luokkaa), ropisee krediittejä kymmeniä tuhansia, huippuonnistumisella voi rikkoutua 100 000 raja yhdessä pelissä - tähän ei normivaunuilla oikein pysty..tai noh korkeassa tier pelissä ja ihan käsittämättömällä hattutempulla.
Kun huomioi, että koko WOT pyörii krediittiostelujen ja Xp:n kerryttämisen varassa, alkaa premium tankki löytämään perustelua. Tässäkin on tosin huomattava, että mikä premium tankki ja kuinka sillä osaa pelata. Käytännössä tier 1-4 premiumit eivät paljon tienaa ja niillä pelaaminen voi olla normivaunuihin nähden yhdentekevää. Tämän vuoksi WOT usein lahjottelee 1-3 tierin premiumeja, niillä kun ihmeitä tee, ei vaununa eikä tienaajana. Mutta jotkin premiumit on loistavia tienaajia, mitkä? -kannattaa googlettaa ja selvittää mikä sopisi itselle omaan pelityyliin parhaiten. Huonolla pelaamisella mikään vaunu ei tienää muuta kuin miinusmerkkistä krediittiä.
Palattaas siiten +20-30%, eli se tienaaminen? -kyllä, premiumin ehkä tosiaan suurin ero esimerkiksi palkinto- ja elittiivaunuihin on jotkut pienet bonukset, joista merkittävin on tienaaminen. Premium vaunulla tienaa todella hyvin krediittejä. Esimerkiksi AMX CDC tai T34 vaunuilla jos pelaa säällisen pelin (WN8 1800+ luokkaa), ropisee krediittejä kymmeniä tuhansia, huippuonnistumisella voi rikkoutua 100 000 raja yhdessä pelissä - tähän ei normivaunuilla oikein pysty..tai noh korkeassa tier pelissä ja ihan käsittämättömällä hattutempulla.
Kun huomioi, että koko WOT pyörii krediittiostelujen ja Xp:n kerryttämisen varassa, alkaa premium tankki löytämään perustelua. Tässäkin on tosin huomattava, että mikä premium tankki ja kuinka sillä osaa pelata. Käytännössä tier 1-4 premiumit eivät paljon tienaa ja niillä pelaaminen voi olla normivaunuihin nähden yhdentekevää. Tämän vuoksi WOT usein lahjottelee 1-3 tierin premiumeja, niillä kun ihmeitä tee, ei vaununa eikä tienaajana. Mutta jotkin premiumit on loistavia tienaajia, mitkä? -kannattaa googlettaa ja selvittää mikä sopisi itselle omaan pelityyliin parhaiten. Huonolla pelaamisella mikään vaunu ei tienää muuta kuin miinusmerkkistä krediittiä.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti