maanantai 4. tammikuuta 2016

Pelaaminen : pelityyli "Arty"

Tykistö, eli noin kadunslangilla tunnettu "arty" on useimmiten se ensimmäisen tason pelityyli, mikä opitaan. Yleisesti ottaen voisi nähdä, että mitä kauempana vihollista ollaan, sen helpompaa asioita on oppia ja opetella. Tämä kuvaus kertoo perinteisestä artyllä pelaamisesta paljon.

Artyllä tuetaan muita joukkoja "tiputtelemalla" ammuksia vihollisvaunujen niskaan. Käytännössä tykistövaunu ampuu kaukaa suojasta korkealla kaarella ammuksia vihollisvaunuihin. Pelitapa ja -tyyli on yksinkertainen: omat spottaavat vihollisvaunun ja arty ampuu näihin - siinä se. Käytännössä toteutukseen liittyy paljon eri tekijöitä, jotka tulee huomioida ja opetella. 

Etäisyys ja ampumalinja
Riippuen vaunusta ja kentästä ammuksen lentorata ei riitä osumaan vihollisvaunuun. Tämä tarkoittaa sitä, että artykin joutuu liikkumaan lähemmäksi vihollista. Tämä nojaa myös faktaan, että jokaisen pelaajan tulee olla aktiivinen. Aasinsillalla voidaan todeta että myös arty voi kämppiä ja olla botti. Arty joka odottaa passiivisesti, että vihollisvaunu tulisi kivasti oman tykin ammuksen alle, on kämppivä botti. Etäisyyden lisäksi ampumalinja on tärkeä tekijä huomioida. Eli ampumalinja kuvastaa ammuksen lentorataa, sitä mitä ammuksen tiellä on ja voi olla. Artyn tulee hakea aina ampuma-asema aina siten, että on esteetön ammuksen lentorata haluttuun kohtaan. Kaupunkikentissä tämä on erittäin haastavaa, koska rakennukset estävät joka suunnassa ammuksen lentoratoja.

Huomatuksi tuleminen; tuliasema
Artyn spottaaminen on keskeinen tehtävä peleissä. Spottaaminen käytännössä tietää artyn "kuolemaa", sillä artyt usein halutaan tuhota ja ne ovat helppoa riistaa olemattoman panssarin ja hitauden vuoksi. Tästä johtuen jo alusta asti tulee opetella eri kenttien hyvät tuliasemat artylle. Heti pelin alettua tulee hakeutua tuliasemaan. Yleinen noobvirhe on lähteä pelaamaan artyllä samoin kuin muilla vaunuilla..ellei se sitten ole aidosti tarkoituksen mukaista.

Tähtääminen
Artyllä pelaaminen nojaa tykistön omaan tähtäimeen, joka tulee näkyviin "G" -näppäimestä. Tämä avaa karttanäkymän ja siinä ristikon, mihin ampua. On myös lisäMOD:i jolla saa perspektiivinäkymän tähtäimeen, mutta sen käyttö vaatii hiukan opettelua jotta saa moduleihin osumia ja ennakot osuu kohdalleen. Yleisesti ottaen artyn peliä helpottaa se, että vaunuissa panssarointi on aina heikkoa vaunu päällä ja artyn ammukset on pääsääntöisesti HE -ammuksia. Tämä tarkoittaa sitä, että kun sinnepäin edes osuu, niin damagea vihulaisen vaunuihin tulee. Napakymppi vaunun takaosaa tarkoittaa usein "naks-ja-poks" osumaa, eli vihollinen tuhoutuu kerrasta. Osuminen yleisesti ottaen ei ole aina helppoa, sillä ennakot tulee osata huomioida ja se on haastavaa tykin sivuttaisliikkumisvaran suhteen. Ennakoihin liittyy ammuksen lentoaika ja vihollisvaunun nopeuden ja suunnan arviointi. Sivuttaisliikkumavara usein tulee kysymykseen, sillä käytännössä valtaosassa artyjä ei ole erillistä 360 astetta pyörivää tykkitornia. Tällöin tykillä on tietty astekulma, mitä se sivuttain liikkuu ilman vaunun kääntämistä. Puolestaan heti kun vaunua joutuu siirtämään/kääntämään, nollautuu tähtäin. Ideaali on hakea tuliasema ja tulituspaikka, mihin vihollisvaunut keskittyvät.

Priorisointi
Artyllä pelaaminen usein on..tai tulisi olla strategista pelaamista. Eli tulee seurata minimappia, miten omat ja viholliset keskittyvät. Tärkeää artylle joukkuepelaajana on auttaa pehmittämään suurinta uhkaa, eli käytännössä tulittaa vaunuja jotka on normivaunujen vaikea/haastava tuhota. Toinen apu on antaa tulitukea hyökkäyksen kovimpaan kärjeen. Arty pelaa väärin, jos priorisoi toisarvoisiin kohteisiin tulen, esimerkiksi kevyet spottaavat vihollisvaunut ovat näitä, etenkin jos kevyet vaunut eivät käyttäydy agressiivisesti artyn tuhoamiseksi. Chatti on artylle myös tärkeä, jos ja kun omalta joukkueelta tulee tulituki pyyntöjä joihinkin vihollisvaunuihin, tulee artyn näihin keskittyä. Vastustajan artyt ovat korkeassa priorisoinnissa, JOS ne avautuvat tuhottavaksi. Vihollisartyä ei tule metsästää..vaikka eräs kokeneempi artyn pelitaktiikka sitä edustaakin (firetrace).

Aseman vaihto
Yksin erittäin tärkeä taito artypelaajalle on aktiivisen pelin lisäksi tuliaseman vaihto. Tuliaseman vaihto on osa strategista peliä. Tämä tarkoittaa käytännössä pelin lukua ja siihen reagointia. Jos on nähtävissä, että pelin painopiste muuttuu tai siirtyy, tulee viimeistään artyn liikkua tämän mukaan. Typerin noobvirhe on jumittaa yhdessä ja samassa paikassa vaikka pelin painopiste muuttuisi dramaattisesti. Perusperiaate tuliasemassa on olla oman joukkueen takana. Jos peli muuttuu siten että toinen reuna jää "auki" ja oma joukkue on toisessa reunassa artyn jääden yksin keskelle, tulee artyn välittömästi liikkua oman joukkueen taaksi. Jos jää yksin keskelle, on vain (hyvin lyhyen) ajan kysymys kun vihollinen tulee napsaisee artyn pois kuleksimasta. Aseman vaihto on myös hyvä opetella heti alusta, vaikka vain 5-10m liikkuminen edellisestä paikasta. Tämä on tärkeää "firetrace" spotatuksi tulemisen estämiseksi. Samoin usein jos hetken pusikossa arty spottaantuu ja vihollinen sen muistaa vaikkei vaunua enään näe, on suuri vaara että vihollinen ampuu edelleen ko.pusikkoon osuen tähän artyyn, jos se ei ole liikkunut. Pieni asemanvaihto on vieläpä aika helppoa pitkien latausaikojen vuoksi, sillä välin kun tykkiä ladataan, voi vaivatta siirtää vaunua joitan metrejä muualle aiemmasta.

Opettele vaunu
Yleisin ja tärkein neuvo WOT:ssa on opetella tuntemaan pelaamansa vaunu, sama pätee artyihin. Artyt yleisesti ottaen ei hirveästi poikkea toisistaan verrattuna muihin vaunutyyppeihin. Eroja kumminkin on: ammuksen lentoradan tyyppi, tykin sivuttaissuunta-aste, ammuksen lentoradan pituus ja lautaus- ja tähtäysaika. Ehkä keskeisin muista vaunutyypeistä vähäpätöisempiä tekiöitä ovat liikkuvuus ja panssarointi. Toki näillä on jokin merkitys, mutta ei suuri.
WOT:ssa on myös joitain erittäin uniikkeja/erikoisia artyjä, jotka edellyttävät erinlaisia ja poikkeavia pelityylejä/-taktiikoita. Näitä ovat esim.Bishop ja FV304.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti