perjantai 22. tammikuuta 2016

SU-152 (T7 - TD - Venäjä)

 Speksit
Tier : 7
Vaunutyyppi : TD/PST
Hinta (krediitit/kulta) :1 305 000
Tutkimushinta (xp) : 31 500

Kehitys ja stock grind
Vaunussa ei hirveesti ole tutkittavaa; pari radiota, pari tykkiä ja telat + moottori. Usein kun pelaaja hamuaa ISU-152:sta ja sen ML10 tykkiä, on tie suhteellisen nopea ISU:n xp keräämiseen, ainoastaan yksi moottori.

On sitten toinen asia, miten helposti ISU tulee saataville, sillä ISU-152 tier 8 vaunua edellyttää 75000 xp pistettä. Jos vielä pelaa asian fiksusti tulevaa ML10 tykkiä ajatelleen, kannattaa 122mm tykit tutkia SU-152:ssa, eikä ISU:ssa. Tällöin tutkittavaa tulee SU-152:ssa lisää noin 40 000xp:tä.

SU152 on pelin harvinaisia vaunuja, joissa käytännössä on heti alussa paras tykki..tosin tämä on pelaajasta ja pelitavasta kiinni. Jos ääääärimmäisen hitaasti ladattava 152mm ML20 derbytykki nappaa, sitten onkin edessä stockgrindia ennen kuin päästään ensimmäiseen 122mm tykkiin. 122mm tykit on perinteisempiä ja todella nopeita lataamaan. D-25S naksuttelee 8,11 laukausta minuutissa ja läpäisy on tieriin nähden säälliset 175 ja dmg:t 390. Näillä DPM nousee hyvälle tasolle..jos vain läpäisee osumillaan. Jos tykkää derbytykistä (on vaunun ja samalla koko pelin erikoisuus), niin grind stocki jää melko pieneksi, nimittäin stockitykillä pärjää. Derbytykissä paras puoli on HE ammus, sillä ei tarvitse ihmeemmin tähdätä vihollisvaunu heikkoja kohtia, kunhan vain osuu viholliseen niin tulee damagea jotain 250-1000dmg välillä. Tarkkuus 152mm on sitten toinen heikkous, tykki ei ole tarkka.


No sitten tietty moottori ja telat, niin liikkuvuuden saa paremmaksi, Mutta ei tämä "laatikko" kissamaiseksi näilläkään muutu, se on ja pysyy silti surkeasti liikkuvana tiiliskivenä..tosin suoranopeutta saunu saavuttaa parhaimmillaan ihan säällisesti.

Moottorit ja radiot saa näppärästi suoraan IS -raskaan sarjan vaunuista jos sellaiset on jo aiemmin selvitettynä.

Vahvuudet/heikkoudet
SU-152 usein tutkitaan ja hankitaan sen huoman derbytykin vuoksi..tai sitten tähdätään seuraavaan ISU:un. Tykki onkin SU-152:n suurin vahvuus. Ongelma on vain, että vaunua ja sen tykkiä täytyy opetellä hiukan erinlailla käyttämään, kuin mitään muuta vaunua WOT:ssä. Kun tykistä ja vaunu pelityylistä pääsee jyvälle, saa vaunulla kylvettyä kauhua 2000-4000dmg/peli tuloksilla. Tärkeää 152mm tykissä on virittää lautausnopeus mahdollisimman pieneksi ja opetella maltti tähtäämiseen. Tykki on epätarkka "roiskaisu" laukauksissa, mutta maltilla pitkään tähdätessä tykki voi yllättää tarkkuudellaan aika pitkiltäkin matkoilta. Puolestaan 122mm tykit tekevät vaunusta perinteisemmän, ehkä lähemäpänä SU-100:sta, mutta kömpelömpi.
Vaunu on kömpelökivireki noin kauniisti kuvattuna, ja ei se perusluonne hirveesti muutu moottori ja telapäivityksien myötä. Päivitykset ovat kuitenkin tärkeät, sillä ilman niitä eteneminen voi olla todella tuskaista. Suoralla vaunu kulkee säällistä vauhtia, mutta pikkasenkin kun alkaa mutkittelee jyrkemmin, liikkuvuuden faktat muistuvat mieleen. SU-100 on näppärempi liikkeissään.

Toinen heikkous on vaunun panssarointi. Ei voi sanoa että sitä ei ole lainkaan, kuten joissain vastaavan tierin Saksalaissa vaunuissa on, mutta ei SU-152 kannata lähteä uhmakkaasti haastamaan. Jonkun verran on panssari viistottu, eli kun vaunun asemoi oikein viholliseen nähden, voi jokusen kimmokkeen saada aikaiseksi. Vaunun mantleltti on paksu, siitä ei kaikki läpäisekkään samassa tierissä, tätä kannattaa käyttää hyväkseen esimerkiksi asemoimalla vaunu osin kulman taakse siten että näkyy vain tykki + manteltti. Lisäksi epätoivoisena temppuna toisinaan toimii vaunun vemputus kun edestä vihollinen ampuu - hyvällä tuurilla vihollinen osuu huonossa kulmassa SU-152:n mantlettiin ja ammus vain kimpoaa.
Camot vaunulla on heikohkot ja SU-152 on vielä kookas vaunu. Näin ollen vaunusta ei mitään puolinäkymätöntä tappajaa saa aikaiseksi vaikka kuinka virittää miehistöä ja lisäverkkoa.

Fiilikset ja tuntemukset

SU-152 ei ole helpoimmasta päästä vaunuja. Sen heikko liikkuvuus määrää tarkasti pelityylin ja vaunun asemoinnin. Ilman oman joukkueen tukea, tämä monsteri on todella helppo niitata melkein millä vaunulla tahansa..kunhan sen yllättää tai vain ajaa nurkkaan. Olen esim. pari teiriä alemmalla stockicromwellilla ja M37:lla tuhonnut monta SU-152:sta vain kiertämällä taakse ja naks-poks, on SU-152 historiaa. Tosin jos SU-152 derbytylillä osuu kerrankin, on oma peli ollut nopeasti poikki. SU:n jallittamiseen tosin pätee samat säännöt ja taktiikat kuin artyihin, eli kun kerran saa sen huojaamaan ampumaan ohi, on peli selvä ja helppo.

SU-152 on kuitenkin aivan huimaa hupia, kun sillä oppii pelaamaan ja joukkue+kenttä on oikea. Jos homma menee siihen, että kukaan ei spottaa eikä joukkueesta tule tukea, on SU-152:lla pelaaminen tuskaa..oli viritykset vaunussa mitkä hyvänsä. SU-152 tier 7:ssaan on vielä "halpaa" pelattavaa vaikka ammukset eivät ole halvimmasta päästä. Vaunu on ratkaisija pelissä, jos sillä pelaa oikein. Vaikka moni joukkueen muu pelaaja saattaa valittaa kuinka passiivisen näköisesti vain on vaunulla piilossa, todellisuudessa SU:lla on syöty viholliselta 1/4 HP poolista damagea pois, ilman että yhtään vaunua SU:lla olisi tuhottu. Tämä on tärkeä juttu; eli kun derbyllä on 5 vaunusta naksuttanut 500-800damagea, on ne yhden laukauksen päässä tuhoamisesta ja usemmiten niistä on moduleja mennyt siihen malliin, että omalla joukkueella ei tee tiukkaa viimeistellä nämä pois kuleksimasta. Tämä osoittaa jälleen yhtä erikoistuutta, mikä WOT:ssa voi roolien myötä tulla.

Summaus ja suositukset
SU-152 on erittäin erikoinen ja erinlainen TD vaunu - joko sitä rakastaa tai vihaa. Jos derbytykki on oma juttu, on SU-152 mitä viihdyttävin vaunu, kunhan miehistön saa 100% ja vaunuun hankkiin latausta nopeuttavat himmelit. Kaikilla tingentangeleilla lautausajan saa 152mm ~15min luokkaan, joka on jo sellainen latausaika, että homma alkaa toimimaan. Jos taas piti SU-100 tyylisestä tykistä, niitä nopealataavina SU-152 tarjoaa 2kpl.

SU-152:n kanssa ei kannata lähitäisteluun yksin, se on tärkeä oppi muistaa. Vaunu on kömpelö, ja ei sen panssaria voi ylistää..paitsi mantletin kohdalta. Näin ollen kun summaa millaisesta vaunusta on kyse, tulee vastauksen edessä puntaroida omaa pelityyliä ja sen sopivuutta vaunuun.

Vaunu tosin on pakko taapertaa läpi jos meinaa himoittuun ISU-152:n ja sen BL10 tykkiin. Toisaalta jos jaksaa pelata niin kaukan että ISU:n saa hankittua..ja vieläpä sillä saavuttaa BL:ä, on jo oppinut SU-152:n pelityylin ja tavan, ISU ja SU on pelaamisen suhteen ei hirveästi poikkea toisistaan, etenkin kun ISU:ssa on sama 152mm derbytykki stockina.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti