Tier :8
Vaunutyyppi :TD/SPG
Hinta (krediitit/kulta) :2 520 000
Hinta (krediitit/kulta) :2 520 000
Kehitys ja stock grind
SU-152:n isoveljessä ISU-152:ssa on paljon tutkittavaa ja aiemmin "väärin" pelattuna ISU:n kanssa voi olla edessä tuskainen suuri grind stock ennen kuin homma muuttuu toisin.
ISU:n stockivarustus on pikkuveljeä vastaava, eli jos kohdistetaan katsetta tykkiin niin aloitus on 152ML:llä, eli derbytykillä. SU-152:sta tutut 122mm tykit on tarjonnassa myös ja tässäpä se stock grind:n vaikeus mitataan. Jos ei SU-152:ssa ole tutkinut näitä 122mm tykkejä, ne pitää tutkiä ISU:ssa. 122mm tykit ei sinällään huonoja ole tier 7:ssa..eikä tier 8:ssakaan, mutta tier 10:ssa ne on alitehoisia TD:lle ja tuo on tieri mikä ISU:n peleissä voi tulla vastaan. Toiseksi näiden 122mm tykkien tutkiminen edellyttää melkoisesti Xp:tä, toisin sanoen grind:i on suurehko seuraavan vaunun ja ennen kaikkea koko ISU vaunun tärkeimmän ja halutuimman ominaisuuden BL-10 tykin tutkimiseksi. Itse BL-10:n tutkiminen rokottaa hervottomat 63 500 xp ja vauhtirahaa sen 320 000 kredittiä...tykki edellyttää vielä telojen päivityksen. Tämä tosin on vielä vähän, jos ei aiemmin tullut niitä 122mm tykkejä tutkittua, silloin vaaditaan yli 100 000xp:tä, ennen kuin BL-10 on asennettuna.
ISU:n stockivarustus on pikkuveljeä vastaava, eli jos kohdistetaan katsetta tykkiin niin aloitus on 152ML:llä, eli derbytykillä. SU-152:sta tutut 122mm tykit on tarjonnassa myös ja tässäpä se stock grind:n vaikeus mitataan. Jos ei SU-152:ssa ole tutkinut näitä 122mm tykkejä, ne pitää tutkiä ISU:ssa. 122mm tykit ei sinällään huonoja ole tier 7:ssa..eikä tier 8:ssakaan, mutta tier 10:ssa ne on alitehoisia TD:lle ja tuo on tieri mikä ISU:n peleissä voi tulla vastaan. Toiseksi näiden 122mm tykkien tutkiminen edellyttää melkoisesti Xp:tä, toisin sanoen grind:i on suurehko seuraavan vaunun ja ennen kaikkea koko ISU vaunun tärkeimmän ja halutuimman ominaisuuden BL-10 tykin tutkimiseksi. Itse BL-10:n tutkiminen rokottaa hervottomat 63 500 xp ja vauhtirahaa sen 320 000 kredittiä...tykki edellyttää vielä telojen päivityksen. Tämä tosin on vielä vähän, jos ei aiemmin tullut niitä 122mm tykkejä tutkittua, silloin vaaditaan yli 100 000xp:tä, ennen kuin BL-10 on asennettuna.
Loput vaunu päivitykset ovat pitkälti hieman parantamassa huonosti liikkuvan vaunun ominaisuuksia. Kokonaiskuvassa luonnollisesti nämä kannattaa tutkia ja hankkia vaunuun, sillä ISU:n liikkuvuus paranee, mutta rehellisesti sanoen vaunun grindi on aika lailla tykistä kiinni. Tämä tarkoittaa siis sitä että vaikka kaikki "hanut-ja-pallot" tutkii ja hankkii vaunuun, ei ISU:sta mitään notkeaa gasellia tule tekemälläkään.
Vahvuudet/heikkoudet
Kun puhutaan ISU-152:sta, puhutaan käytännössä 152mm BL-10 tykista - tämä on keskeisin vaunun olemassaolon kuvaaja. Tämä tykki on syy, miksi vaunu useimmiten halutaan ja se kannattaa hankkia. Tykki on myös syy, miksi vaunua ehkä jossain määrin "pelätään". No miksipä näin? -kaksi lukua: Läpäisy 286mm ja damaget 750..ja nämä siis normi AP ammuksella. Tarkoittaa sitä, että hyvin usein hiukankin tähdätty laukaisu läpäisee vielä tier 10 vaunujen panssarit helposti ja voi helposti viedä yhdestä laukauksesta vastustajan takaisin talliin tai ainakin kipeää taatusti tekee ja lyhentää vastustajan peliaikaa pelissä. Kukapa ei tällaista tykkiä omaan vaunuun siis haluaisi :)
Vertaillaas:
Vertaillaas:
Yllä on vertailtavana melkein kaikki tykit, mit ISU:n on tarjolla, yksi SU-152:sta periytyvä 122mm tykki puuttuu, mutta se on käytännössä lähella D-25S/1944:aa niin eipä väliä. Kun eri tykkien lukuja vertailee, huomaa tehoissa miksi BL-10 niin houkuttelee. 122mm tykeistä uutena on tarjolla BL-9S, joka pitäisi ehkä olla jonkin moisena stockitykkinä, tällä läpäisy on parantunut sille tasolle että sillä pärjää paremmin tier 8-10 peleissä, muttei se mikää mullistava ole. Kyseinen tykki jää helposti tutkimatta ja hankkimatta BL-10:n vuoksi.
Toisaalta äkkiä huomaa luvuissä myös, että käytön suorituskyky ("luonnollisesti") on BL-10:lla heikko. Eli latausaika on tuskallinen, lisävarustelataajan hankinta on melkein pakollinen, samoin kaikki nyanssit millä latausajan saa tiputettua. Toinen surkea ominaisuus on tähtäysaika ja tämä siksi että luvuista lisäksi ilmenevä tykin tarkkuus on heikohko. Tykillä tulee ottaa aikansa, jotta sillä osuu ja puolestaan vaunun paljastaminen viholliselle pitkäkti aikaan voi olla huono idea, etenkin jos vihollisen arty:t huomaa hitaan ISU:n. Erikoisin ja ärsyttävin piirre PL-10 tykissä on "arvaamattomuus". Monissa nettisivuissa kerrotaan, että tykki "elää omaa elämäänsä", ja ehkä tämä jossain näkökulmassa pitää paikkansa. Tämä tarkoittaa sitä, että ärsyttävästi hyvin ja huolellisesti tähdättynä..ammuttuna, ammus voi mennä ihan minne vain. Tai huolimatta kovasta läpäisykyvystä, ammus kimpoaa jonkin onnettoman kevyen vaunun 50mm panssarista. Nämä ei ole yleisiä, mutta joskus tykki "näin vain tekee" ja näinä hetkinä ketuttaa.
ISU:lla ei kummonen panssarointi ole, ehkä suuren mantletin ansiosta edestä ihan säällinen, voi säkällä jokusen laukauksen torjua, mutta siinä kaikki. Artylle ISU on helppoa riistaa, kuten aiemmin tuossa hieman viittasinkin. Hidas, kömpelö vaunu ei tykistön tähtäämistä pääse oikein karkuun ja hyvällä osumalla puolestaan ISU:n tie voi olla nopeasti takaisin talliin. ISU:n modulit on helposti vahingoitettavissa ja kun panssarointi on yleisesti ottaen heikohko niin...
Näköetäisyys on ISU-152:ssa ruokottoman huono. Puolestaan TD:llä kannattaa näkyvyys varmistaa maksimiin, eli kiikareiden, yms. hankinta on edessä.
ISU-152 ei tosiaan ole myöskään liikkuva tai mobiili esitys. Luotisuoralla kaasu pohjassa vaunun nopeus on säällinen, mutta siinä kaikki. Tämän vuoksi ISU on mm.kevyellä vaunulla ERITTÄIN helppo tuhota kiertämällä. ISU:lla jos on tykki ladattuna ja kevyt vaunu tulee silmille, on peli sen yhden onnistuneen laukauksen varassa, kun kevyt vaunu on vielä tykin etupuolella. Jos laukaus menee huti ja kevyt vaunu pääsee ISU:n kiertämään, voi liputtaa pelin loppuneeksi..ellei sitten tiimikaveri pelasta.
Toisaalta äkkiä huomaa luvuissä myös, että käytön suorituskyky ("luonnollisesti") on BL-10:lla heikko. Eli latausaika on tuskallinen, lisävarustelataajan hankinta on melkein pakollinen, samoin kaikki nyanssit millä latausajan saa tiputettua. Toinen surkea ominaisuus on tähtäysaika ja tämä siksi että luvuista lisäksi ilmenevä tykin tarkkuus on heikohko. Tykillä tulee ottaa aikansa, jotta sillä osuu ja puolestaan vaunun paljastaminen viholliselle pitkäkti aikaan voi olla huono idea, etenkin jos vihollisen arty:t huomaa hitaan ISU:n. Erikoisin ja ärsyttävin piirre PL-10 tykissä on "arvaamattomuus". Monissa nettisivuissa kerrotaan, että tykki "elää omaa elämäänsä", ja ehkä tämä jossain näkökulmassa pitää paikkansa. Tämä tarkoittaa sitä, että ärsyttävästi hyvin ja huolellisesti tähdättynä..ammuttuna, ammus voi mennä ihan minne vain. Tai huolimatta kovasta läpäisykyvystä, ammus kimpoaa jonkin onnettoman kevyen vaunun 50mm panssarista. Nämä ei ole yleisiä, mutta joskus tykki "näin vain tekee" ja näinä hetkinä ketuttaa.
ISU:lla ei kummonen panssarointi ole, ehkä suuren mantletin ansiosta edestä ihan säällinen, voi säkällä jokusen laukauksen torjua, mutta siinä kaikki. Artylle ISU on helppoa riistaa, kuten aiemmin tuossa hieman viittasinkin. Hidas, kömpelö vaunu ei tykistön tähtäämistä pääse oikein karkuun ja hyvällä osumalla puolestaan ISU:n tie voi olla nopeasti takaisin talliin. ISU:n modulit on helposti vahingoitettavissa ja kun panssarointi on yleisesti ottaen heikohko niin...
Näköetäisyys on ISU-152:ssa ruokottoman huono. Puolestaan TD:llä kannattaa näkyvyys varmistaa maksimiin, eli kiikareiden, yms. hankinta on edessä.
ISU-152 ei tosiaan ole myöskään liikkuva tai mobiili esitys. Luotisuoralla kaasu pohjassa vaunun nopeus on säällinen, mutta siinä kaikki. Tämän vuoksi ISU on mm.kevyellä vaunulla ERITTÄIN helppo tuhota kiertämällä. ISU:lla jos on tykki ladattuna ja kevyt vaunu tulee silmille, on peli sen yhden onnistuneen laukauksen varassa, kun kevyt vaunu on vielä tykin etupuolella. Jos laukaus menee huti ja kevyt vaunu pääsee ISU:n kiertämään, voi liputtaa pelin loppuneeksi..ellei sitten tiimikaveri pelasta.
Fiilikset ja tuntemukset
Koko vaunun hankkiminnen, tutkiminen, jne. nojaa vain ja ainoastaan BL-10 tykkiin. Ilman ko. tykkiä vaunu on enemmässä tai vähemmässä määrin turhake. Tässä näkökannassa vaunun ja BL-10 tykin tutkiminen ja hankkiminen on fokuksessa ja voi poijjaat sitä odotuksien määrää kun koko komeus on päivitettyjen telojen, yms. osalta kasassa. Täytyy tunnustaa, että vaikka tutkin 122mm tykit jo SU-152:ssa, oli BL-10:n saaminen tahkoamisen takana - suosittelen naksuttelemaan stickin derbytykillä, jos vain se meno on SU-152 maistunut. No olikos se täyttymys kun lopulta BL-10 oli asennettuna? ..sanotaan näin: ensimmäisessä pelissä BL-10 tykillä tein muistaakseni jotain 4500 damagea ja suupielet oli korvissa.
Parhaimmillaan ja oikein pelattuna ISU on murhaavan hyvä TD - se dominoi ihan mitä vain eteen tulee. Mutta tulee muistaa ISU:n heikkoudet ja pelata fiksusti sen mukaan. Jos on oppinut SU-152:lla pelaamaan, eli ISU:lla pelaaminen ole vaikeaa - pelityylit on hyvin samanlaiset. Eli TD:lle ominaisesti asemointi on kaiken A ja O. Tähän liittyy vahvasti täyden näköetäisyyden saaminen vaikka kiikareilla ja näkö- sekä piirtoetäisyyden kanssa pelaaminen. Juttu kun on niin, että jos joutuu vihollisen saalistamisen kohteeksi, ei ISU:lla tai SU:lla ole hirveästi jakoja. Pusikot ovat suuri ystävä sekä beek-a-boo tyylinen lataamaan meneminen. Tulee tähdätä pitkään jotta varmasti osuu oikein.
ISU-152:n suorituskyky ja pelattavuus on myös lisävarusteista sekä miehistön kyvystä kiinni. Aiemmin mainitut näköetäisyyden saaminen maksimiin, sekä latausajan minimoiminen on ERITTÄIN tärkeitä hoitaa niin hyväksi kuin mahdollista. Seuraavaksi luonnollisesti miehistön tulee olla 100% koulutettu + lisäperksit päälle. Kun kaikki on kohdallaan, vaunulla osuu HUOMATTAVASTI paremmin ja latausaika on säällinen (~15s) sopivan pelirytmin löytämiseksi.
Koko vaunuhan on pikkuveljen tavoin liikkuvuudeltaan hirvea tiiliskivi. Näin ollen agressiivinen toiminta tulee jättää erittäin suuren harkinnan varaan. Jos on sopivasti tiimiä ympärillä, voi itsemurha -tyylillä ajaa vastustajaan kiinni ja naksauttaa 100% varmuudella noin 700-900 damagea vastustajaan. Tämä edellyttää tosiaan että vastustaja menee kerrasta laukauksella talliin ja backuppi on oman tiimin myötä jollain muotoa tiedossa. Jos yksinäisenä piruna tempun tekee ja sillä ei tyhjennä vastustajan HP poolia kerralla (tai tulee kimmoke), voi olla varma että vastustaja kerkee vastaamaan ikävimmällä tavalla tuon BL-10 tykin lataamisen aikana...tai vihollisen oma tuki työntää rikan rokkaan tuhomalla ISU:n.
ISU on eräänlainen "legenda" WOT:ssa, sitä oikeasti kunnioitetaan vielä ylemmän tierin peleissä. Tämä siksi että BL-10 on suorituskyvyltään 1-2 tieriä kovempi, mitä itse ISU-152 edustaa.
Parhaimmillaan ja oikein pelattuna ISU on murhaavan hyvä TD - se dominoi ihan mitä vain eteen tulee. Mutta tulee muistaa ISU:n heikkoudet ja pelata fiksusti sen mukaan. Jos on oppinut SU-152:lla pelaamaan, eli ISU:lla pelaaminen ole vaikeaa - pelityylit on hyvin samanlaiset. Eli TD:lle ominaisesti asemointi on kaiken A ja O. Tähän liittyy vahvasti täyden näköetäisyyden saaminen vaikka kiikareilla ja näkö- sekä piirtoetäisyyden kanssa pelaaminen. Juttu kun on niin, että jos joutuu vihollisen saalistamisen kohteeksi, ei ISU:lla tai SU:lla ole hirveästi jakoja. Pusikot ovat suuri ystävä sekä beek-a-boo tyylinen lataamaan meneminen. Tulee tähdätä pitkään jotta varmasti osuu oikein.
ISU-152:n suorituskyky ja pelattavuus on myös lisävarusteista sekä miehistön kyvystä kiinni. Aiemmin mainitut näköetäisyyden saaminen maksimiin, sekä latausajan minimoiminen on ERITTÄIN tärkeitä hoitaa niin hyväksi kuin mahdollista. Seuraavaksi luonnollisesti miehistön tulee olla 100% koulutettu + lisäperksit päälle. Kun kaikki on kohdallaan, vaunulla osuu HUOMATTAVASTI paremmin ja latausaika on säällinen (~15s) sopivan pelirytmin löytämiseksi.
Koko vaunuhan on pikkuveljen tavoin liikkuvuudeltaan hirvea tiiliskivi. Näin ollen agressiivinen toiminta tulee jättää erittäin suuren harkinnan varaan. Jos on sopivasti tiimiä ympärillä, voi itsemurha -tyylillä ajaa vastustajaan kiinni ja naksauttaa 100% varmuudella noin 700-900 damagea vastustajaan. Tämä edellyttää tosiaan että vastustaja menee kerrasta laukauksella talliin ja backuppi on oman tiimin myötä jollain muotoa tiedossa. Jos yksinäisenä piruna tempun tekee ja sillä ei tyhjennä vastustajan HP poolia kerralla (tai tulee kimmoke), voi olla varma että vastustaja kerkee vastaamaan ikävimmällä tavalla tuon BL-10 tykin lataamisen aikana...tai vihollisen oma tuki työntää rikan rokkaan tuhomalla ISU:n.
ISU on eräänlainen "legenda" WOT:ssa, sitä oikeasti kunnioitetaan vielä ylemmän tierin peleissä. Tämä siksi että BL-10 on suorituskyvyltään 1-2 tieriä kovempi, mitä itse ISU-152 edustaa.
Summaus ja suositukset
ISU-152 on haluttu ja samalla ristiriitainen vaunu eri pelaajien keskuudessa. Itse pidän ISU:sta..tosin pidän myös saman kehityspuun muista SU -sarjan vaunuistakin. Ne vaativat oman pelityylin ja sen kun omaa, alkaa niillä pärjäämään. Jos odottaa hyvin mobiilia ja ketterää snaipperia, niin tämä ei sitä ole. Esimerkiksi rhm-Borsig on jotain muuta, samoin jenkki-TD:t. Kun pitää etäisyyden ja varustaa ISU:n oikein, sillä pärjää hyvin ja pelaaminen on oikeasti hauskaa.
Suosittelenko? -kyllä, ehdottomasti, BL-10 on kovan vaivan arvoinen. SU-100:n kohdalla Venäläisessä kehityspuussa tulee risteämä, josta toinen ottaa perinteisemmän linjan, toinen hurjan tykin varaan nojaavan linjan...ja kyllä tuo kovan tuhoamisvoiman omaa on vain hienoa! :)
Suosittelenko? -kyllä, ehdottomasti, BL-10 on kovan vaivan arvoinen. SU-100:n kohdalla Venäläisessä kehityspuussa tulee risteämä, josta toinen ottaa perinteisemmän linjan, toinen hurjan tykin varaan nojaavan linjan...ja kyllä tuo kovan tuhoamisvoiman omaa on vain hienoa! :)
0 kommenttia:
Lähetä kommentti