sunnuntai 5. maaliskuuta 2017

Pelaaminen : Perusasiat kuntoon

Seuraavassa askel-askeleelta miten pelin kannattaa aloittaa ja mitä pelissä kannattaa touhuta.

1. Avain alussa kun on valinnut vaunun jolla meinaa pelata, tulee tarkastaa, että vaunu on korjattu, ammukset on täydennetty ja tarvittavat varusteet on myös täydennetty. On hyvä tuntea valittu vaununs sen suorituskyvyt ja mihin tieriin vaunu kuuluu.

2. Seuraavaksi valitaan satunnaispeli, eli randomi. Ja odotellaan pelin käynnistumistä. Käynnistämisruudussa näkyy valittu kenttä ja minkätasoiset ovat joukkueet. Tässä vaiheessa pitäisi olla mielessä miten oman pelin avaa. Tietenkin jos ei kokemusta kovin ole ja kentät eivät ole tuttuja, on hieman huono valmistautua.

3. Juuri ennen pelin alkua kello juoksee nollaan ja tämän jälkeen peli alkaa. Tämä on viimeisin hetki tutkasta omat vaihtoehdot minne alkaa menemään..riippuen tietysti siitä, mitä muu joukkue tekee.

4. Kun kello on nollassa, kannattaa varovaisesti alkaa liikkumaan sinne mihin ajattelikin, mutta samalla seurata mihin joukkuetoverit menevät. Jos näyttää siltä, että suunta mihin on menossa, ei oikein muita olemenossa, kannattaa nopeasti muuttaa omaa suuntaa ja taktiikkaa. Tämä toki on riippuvainen siitä, millaisen roolin ja taktiikan on valinnut. Esim. skouttina voi yksin mennä johonkin puskaan kyyhöttää, samoin artynä tuleekin hakeutua omaan rauhaan.

5. Kun on hakeutunut haluamaansa paikkaan, kannattaa asemoida vaunu ja tulilinja siten, että itsestä näkyy mahdollisimman vähän, odottaa pelin kehittymistä ja olla aktiivinen.

Seuraavassa yleisvinkkejä:
  • Älä kämpi, eli jämähdä piilokkaasti jonnekin kiven taakse odottamaan että kaikki muut tekee hommat ja sinulle korkeintaan jäisi kivasti spotatut vihulaiset, joita voit ammuskella omiin nimiisi sitä myöten kun niitä tykkisi eteen ilmestyy - tämä ei toteudu koskaan.
  • Käytä maastoa ja rakennuksia suojana
  • Käytä pensaita näkösuojana, mutta muista että ammuttuasi puskasta paljastut ja puskat ei pysäytä mitään ammusta.
  • Vaihda tuliasemaa. Yleisin virhe on jumittaa yhdessä paikkaan, jolloin vihollinen tietää missä olet ja tämä voi hakea koko ajan paremman paikan ampuakseen sinut.
  • Ole liikkeessä, etenkin jos vaunusi panssari on huono. Käytännössä heikon panssarin omaava vaunu on kevyt...eli nopea, hyödynnä nopeutesi.
  • Käytä panssariasi. Lähtökohtaisesti asemoi vaunusi AINA kulmittain viholliseen nähden, tämä heikentaa vihollisen ammuksen läpäisyä ja nostaa kimmokkeen mahdollisuutta. Totuttele tämä touhu selkärankaan, vaikkei vaunussasi olisikaan käytännössä panssarointia nimeksikään.
  • Vaunujen heikot kohdat ovat sivut ja takaosa..myös tykkitornissa. Näin ollen ole etupuoli  viholliseen päin AINA. Samoin älä käännä tykkitornia suotta sivuttain viholliseen.
  • Informoi joukkueelle pikaviesteillä, esim. tulen kohdistuksesta tai avunpyynnöstä
  • Tähtää rauhassa, hae vihollisen vaunusta aina sitä heikkoa kohtaan osumalle
  • ÄLÄ OLE BOTTI! - se ei toimi, että ilmoittaudut kisaan muttet pelaa. Tällä tempulla ei kovinkaan kreditit kerry ja ainakin statistiikka/oma WN8 arvo ei kehity. Todennäköisesti tiimiläiset ilmiantavat raportoimialla sinut ja WOT:n admin alkaa lähestymään sormet syyhyten nollata sinun pelitilisi. Myöskään mitkään "afk" ("Away From Keyboard") eivät käy selityksestä; kaikki ovat botteja, jos ovat ilmoittautuneet peliin mutteivat pelaa. Ainoa hyväksyttävä selitys löytyy yhteyden pätkimisestä/ongelmista.
  • Etene varovaisesti, älä rynni vihollisen luoteihin. Kun tarkastelee lopputuloksia, ikävän usein on noin 1/3 osaa oman tiimin vaunuja, jotka on kerryttäneet 0-50p. kokemusta. Nämä usein ovat niitä idiootteja jotka ryntäävät ilman takaraivoa vihollisen tuleen.
  •  
Huomioitavaa
Pelin alku ja oman strategian valinta on ERITTÄIN TÄRKEÄ. Tämä siksi että oma peli alkaa mahdollisimman hyvällä omalla onnistumismahdollisuudella ja samalla joukkueen voittomarginaali paranee. Strategiaan vaikuttaa:
  • Oma vaunu: mikä tier vs. pelin tiertaso, onko stock, mitkä on sen vahvuudet, jne.
  • Mikä on kettä: missä on kentän parhaat asemat ja sijainnit omalle pelityylille/roolille, jne.
  • Minkä tasoinen on oma joukkue: minkä onnistumisprosentin XVM laskee
  • Onko omassa joukkueessa ja mikä on joukkueen taso
  • Millaisia vaunutyyppejä on pelissä ja kuinka paljon. Esimerkiksi artyjen olemassa olo ja lukumäärä vaikuttaa strategiaan.
Muutama skenaario eri strategioista lähtöön:
1.) Oma vaunu on mediumi tier 6, stockivarusteilla : MM pyöräyttää tier 7 pelin ja XVM  laskee onnistumisen 45%. 
No lähtökohtaisesti on nähtävissä, että oma vaunu ei ole tierin puolesta kovinkaan hyvä peliin, myös vaunu ei omaan tier 6:n nähden huippuvarusteltu stockina. Lisäksi XVM:n laskenta kertoo voittomarginaalin hiukan alakanttiin. Vaunulle tyypillinen pelirooli pitäisi ehkä taipuma rohkeampaan flankkaykseen kuin kovimman taistelupisteen puolustamiseen muiden mukana. Tämä siksi, että on ilmeistä ettei tuossa peliroolissä vaunu pärjää lainkaan, ellei sitten ole "kulta-ammuksia" matkassa. Spottaukseen mediumit ei ole välttämättä kovinkaan hyviä niiden näkyvyysominaisuuksista johtuen. Ja puhtaaseen TD rooliin ei välttämättä kovinkaan hyviä edellytyksiä ole, riippuu tosin vaunusta.
Itse aloittaisin pelin siten, että suosiolla jättäytyisi ns. toiseen aaltoon oman joukkueen etenemisessä, eli olisin noin 300m etäisyydellä oletetusta vihollisesta. Kärkkyisin aktiivisesti pistopaikkaa viholliseen ja yrittäisin pysyä suojassa. Odottaisin hetkeä, jolloin voisi lähteä flänkkäämään ja kun sellainen tulisi: agressiivisesti ja määrätietoisesti lähtisin kiertämään vihollista. Tässä nyt tosin pitäisi pitää järki mukana, eli se flänkkäyspaikka kannattaa katsoa huolellisesti ettei yritys mene itsemurhaksi. Hyviä flänkkäyskohtia on kiertää etäällä vihollisen sivuun, auttaa pelikaveria yhden vaunun kiertämisessä tai ns. laskea viholliset minimapissa ja lähteä artyn perään jos sellainen on. 

Jos touhu ei mene joukkueen puolesta nappiin, on alivoimaisella vaunulla huono rimpuilla . ei auta muu kuin yrittää selvitä ja alistua kohtaloon (vaunun tuhoutuminen). Yksin ylivoimaa vastaan on aina kuolemantuomio, mutta kello voi pelastaa (peliaika, valtausaika) ja aina voi yrittää pitää omaa statistiikkaa yllä tekemällä damagea mahdollisimman paljon viholliseen.

2.) Oma vaunu on mediumi tier 6, stockivarusteilla : MM pyöräyttää tier 6 pelin ja XVM  laskee onnistumisen 65%. 
Nyt oma vaunu on edelliseen skenaarioon nähden kartalla, lisäksi XVM laskee onnistumisen hyväksi, joka tarkoittaa oman joukkueen kyvykkäksi viholliseen nähden. Nyt mahdollisuudet on paremmat tapella kovimmassa kärjessä mediumilla vihollista vastaan, vaikka oma vaunu onkin stockki varusteltu. On kuitenkin herkkää katsoa kuinka oma joukkue aloittaa pelin. Jos aloitus menee väärän arvion piikkiin, voi homma lässähtää täysin vaikka mitä XVM laskee. On myös tärkeä huomata tässä vaiheessa oma rooli laskentaan ja joukkueen kyvykkyyteen, etenkin jos oman statistiikkaluokitus on jollain muotoa oman joukkueen kärkipäässä. Tässä tapauksessa oma aktiivisuus on avain voittoon ja kaiken näköinen typerä kämppiminen ja kyttäily avain häviöön. 
Itse aloittaisin ensimmäisessä aallossa, jälleen seuraamalla mitä muu oma joukkue tekee. Jos siinä omassa etenemisryhmässä on hyvin panssareita (4-5kpl raskaita/mediumeja) ja eteneminen on kohti kentän hyvää taistelukohtaa, niin siitä sitten vain. Jos oma joukkue jostain kumman syystä ottaa typerän passiivisen taktiikan, kannattaa myös itse kaivautua sopivaan puolustusasemaan ja heti jos/kun vihollinen alkaa murtumaan, hyökätä..yleensä oma joukkue seuraa perässä ja tämä voi usein olla se voiton käännekohta.

3.) Oma vaunu on kevyt vaunu tier 7, parhailla varusteilla : MM pyöräyttää tier 9 pelin ja XVM  laskee onnistumisen 30%. 
Tilanne muuttu helposti suuntaan jos toiseen voiton kannalta. Nyt XVM laskee heikon prosentin, oma vaunu on tierin alalaidassa..mutta parhaiten varusteltu. Tilanteessa voi olla kaikki voittamisen mahdollisuudet kaikesta huolimatta, riippuu tosin kentästä. Jos kenttä on sellainen, että sieltä löytyy korkealta hyviä puskia mennä jemmaan, voi homma kääntyä eduksi.
Heti kun peli alkaa, ponkaiseen täysin varustellulla nopealla vaunulla johonkin puskaan jossa on hyvä näkyvyys. Kun pääsee puskaan, jähmettyy, tulee pitää vain huolta että vastusta ei huomaa vaunua puskasta. Ainoa liike on ajaminen tuohon puskaan ja jos on komentajalla on "kuudes aisti" perkseistä hallussa, tämä paljastaa hyvin on vaunu havaittu. Kun puskassa on ollut sen reilut 10s. eikä liiku, ei vihollinen ole huomannut. Nyt sitten ei tarvitse muuta kuin olla ja spottailla/osoittaa vihollisia kun ne tulevat omaan näkökenttään.
Tämä strategia toimii idioottivarmasti ja on tehokas (5000-6000dmg spottauspistettä helppo saavuttaa T9 pelissä) kun:
  • Itse ei lähde liikkumaan tai ampumaan
  • Taustalla, itsestä noin 100-300m päässä on tarpeeksi hyvin sijoittuneita omia tiimiläisiä ampumassa spotattuja vaunuja
  • Vihollinen ei pääse liian lähelle spottaajaa.
Vastaavasti homma sulaa pilalle äkkiä, jos spottajaa huomataan, se on erittäin lyhyt aika kun spottaaja on tuhottu. Toinen erittäin tärkeä asia on niitten oman joukkueen vaunujen sijainti ja olemassa olo. Jos ei ole spottauskohteiden tuhoajia, on homma turhaa. Kolmas on kärsivällisyys, on usein erittäin suuri houkutus spottaajalla alkaa ampumaan tai kasvaa mieli lähteä auttamaan joukkuetta muualla - tulee vain pidättäytyä ja pysyä strategiassa kiinni. Toki jos homma menee niin pieleen, että muualla on vihollinen lyönyt läpi ja spottajaa + 4 muuta ampujaa on jäljellä 13 vaunua vastaan, on strategia muutettava välittömästi.
Jos joku ehto ei aiemmasta täyty, kannattaa passiivinen spottaaminen unohtaa ja alkaa aktiiviseksi. Tämä on helppoa, sen kuin vain rohkeasti ajelee kovasti sellaisia reittejä että vihollinen tulee havaituksi, samalla voi napsia tykillä vihollisia jos tulee tilaisuus. Lisäksi vihollisen häiriköintiä kannattaa ja tulee harjoittaa, pelkästään kun lähtee vihollisen artyjä kiusaa, saa sillä vihollisen huomion pois painepisteesta. Kevyen vaunun spottaustouhu voi olla joko erittäin palkitsevaa tai sitten täysin koiran hommaa. Viimeksi mainittua se on, jos kukaan (arty, TD) ei hyödynnä spottauksia. Vastaavasti palkitsevaa se on, jos spottauksilla tekee 2000dmg + saa jallitettua ja tuhottua muutaman kömpelon TD:n viholliselta.

4.) Oma vaunu on raskas tier 8, parhailla varusteilla : MM pyöräyttää tier 8 pelin ja XVM  laskee onnistumisen 75%. 
Nyt kaikki asetelmat on omalla puolella: "tätä ei voi pilata"..ja kyllä sen voi. Jos oma raskas vaunu on ryhmän johdossa, on VELVOLLISUUS olla ensimmäisessä aallossa puskemassa. Homma voi mennä pilalle, jos jää jumittamaan pelkurina taka-alalle. Tämä on nähty NIIN monta kertaa, joku oman tier ottelun huippi tankki jää "puolustamaan" tai "hoitamaan keskiosaa", niin kuin tämä nOOb-pelaajaa yleensä selittelee, lopputuloksena siitä kovimmasta kärjestä puuttuu se tärkein tekijä: oma ykkösvaunu ja homma voi sulaa pilalle muutamassa minuutissa. Äkkiä tilanne on se että tämä "puolustaja" on yksin 5 vaunua vastaan kun oma kärki on tuhottu ja on aivan sama millainen huippuvaunu on kyseessä, on se tuhottu nopeasti ja peli hävitty...oli XVM laskenut millaiset prosentit hyvänsä. Eli agressiivuus ja rohkeus on avain sanoja, ei yksin mutta roolin otto sen puskevan ja hyökkääävän kärjen johtajana on tärkein.

Tässä vain 4 erinlaista skenaariota, vastaavasti 4 erinlaista aloitusta ja strategiaa. Siltikään nämä 4 aloitusta skenaarioihin ei riitä, todellisuudessa näihin 4 skenaarioon on kymmeniä, ellei satoja erinlaisia strategioita riippuen monesta eri muuttujasta. Kun puolestaan huomioi että skenaarioita on todellisuudessa tuhansia erinlaisa, huomaa että strategioiden ja taktiikoiden määrä räjähtää levottoman suureksi. Keskeistä on ymmärtää että ei ole yhtä ja samaa tapaa pelata, jotta voittaa, tämä on online pelaamisen suola. Perinteinen tietokonepeli on helposti voitettavissa, kun tietää mikä on oikea strategia ja taktiikka, sama ei päde WOT:ssa.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti