Tier : 7
Vaunutyyppi : Heavy
Hinta (krediitit/kulta) :1 424 000
Kehitys ja stock grind
IS:ssä on suhteellisen paljon tutkittavaa, etenkin tykkejä on kaikkiaan 5 kipaletta. No tykkien päivitykseen tulee pakollinen tykkitornipäivitys ja moottorin sekä telojen pävitys seuraa - aika normitouhu.
Periytyviä varusteita on jokunen, ei paljon. Iso osa tykeistä on jo muissa vaunuissa tutkittavana, jos vain ne on ennen IS:ää tutkittu (T34-85, ISU-152,jne), samoin radio.
Stock grindi vaunulla on jonkin moinen, mutta siedettävä. Tämä siis johtuen tier 7:sta, jossa vielä romujen tutkiminen ja hankkiminen menee suhteellisen sopivalla pelaamisella. Lisäksi Venäläisissä vaunuissa käytetään paljon ristiin varusteita, eli jos on pelannut tai pelaa samaan aikaan loistavaa Venäläisen kehityspuuta: "T-34->T54" läpi, löytyy IS:ään jokunen sama tykki sieltä. Ihan stockina tykki turhauttaa, mutta muuten raskaan vaunun rooliin IS:llä rämpii säällisesti jo alussa.
Vahvuudet/heikkoudet
IS:n vahvuudet...no aloitetaan tykistä. Vaunuun on tarjolla runsaasti erinlaisia, joista haluttu 122mm on tier 7:n loistava: damagea hulppeat 390 ja läpäisy 175mm. Läpäisy ehkei ole enään tier 8 ja 9 peleissä kaksinen, mutta damaget vielä ovat hyvin relevantit ylemmän tierin peleissä. Alla vertailu:
Aiemmin mainittu 122 on sitten luku erikseen, damgate vs. läpäisy siis parasta mitä vaunuun on tarjolla ja mitä itseasiassa normi raskaissa vaunuissa on tier 7:ssa tarjolla. D-25T versio löytyy vielä monta tieriä ylempää, mm. T-10 ja ST-1, se kertoo paljon suorituskyvystä..ja se on jo IS:ssä tarjolla!
No ei niin hyvää, etteikö jotain huonoa. Melkein kaikkia tykkejä, etenkin 122mm, riivaa epätarkkuus. 0.46 hajonta 100m tarkoittaa sitä, että vaunulla ei kannata jäädä paljon yli 200m snaippeeraamaan. Tämä touhu ei muutenkaan kuulu IS:n rooliin tai tyyliin pelata. Toinen on latausaika/tähtäysaika -kombo. Lataaminen kestaa 122mm tykillä pitkälle päälle 10s, eli varustelataajan hankinta voi olla aiheellinen, sillä laataamisen saa 100% miehistön ja tuulettimen kanssa noin 10s kantturoihin. Tykkimoottorilla saa latausaikaa tingittyä hieman, mutta... Rehellisesti sanoen tässäpä 100mm tykkiä lukuunottamatta IS:n tykkien huono puoli on. Näinpä se 100mm tykin käytto ei ole huono vaihtoehto, vaikka laskennallisesti 140dmg/laukaus häviääkin, tosin RPM (rounds per minute) on kovempi, joten lopullinen alffadamage on myös kova 100mm tykillä.
Liikkuvuus stockina on raskaalle tyypillisen huono, mutta piristyy erittäin paljon moottorin ja telojen päivityksellä. Näillä päivityksillä liikkuvuus -heikkous muuttuu selvästi vahvuudeksi. Täysin varusteltuna nimittäin IS on liikkuvuudeltaan erinomainen tier 7 raskaaksi vaunuksi.
Panssari..no 100/90/90 tykkitorni ja runko 120/90/60. Yleisesti ottaen ei mikään jättikova, etenkään kun vaunun panssarit ei kovin voimakkaasti ole viistetty. Vaunun panssari tosin on sellainen että sen saa "toimimaan", mitä alemmissa tiereissä ei välttämättä saanut. Erikoista on, että IS:ssä tykkitornissa on heikompi panssari kuin rungossa. Runko on vahvuus, se on myös sivusta itse asiassa erinomaisesti panssaroitu, 90mm kyljissä on paljon. Tykkitorni puolestaa ei ole kaksinen, se on suhteessa heikkous. 100mm parhaimmillaan ei torju, kuin alemman tason heikot tykkien ammukset.
IS on erittäin tasapainoinen vaunu. Jos rehellisiä ollaan niin suuria heikkouksia ei ole, kokonaisuus on balanssissa keskenään ja lopputulos on vahvasti plussan puolella.
Fiilikset ja tuntemukset
IS on tavallaan legendaarinen vaunu WOT:ssa. Etenkin 122mm tykki tier 7:aan tekee vaunusta houkuttelevan. Kun vaunun on saanut ja viritettyä huippuunsa, huomaa että liikkuvuus on raskaaksi vaunuksi panssariin nähden ERINOMAINEN. Tämä viimeistään luo hyvyn naamalle ja hyväksynnän, että tuli valittua oikea kehityspuu (eikä ns.Kv-linja).
Kehityspuu Venäläisissä raskaissa jakaantuun KV-1:n kohdalla. KV-1 on myös erinomainen vaunu omaan tieriinsä ja helposti houkute on marssia suoraan seuraavan tierin vaunuun, eli T-150:n.
Alkuun ehkä tahmaisemmalta tieltä valita saman tierin KV-1:n "S" versio, mutta oman suosituksen valossa se ei todallakaan ole tahmainen tie. Joo, joutuu tarpomaan samassa tierissä toisen vaunun verran, mutta millaisen vaunun kanssa? Tuo "S" versio on todella hyvä ja parempaa on tarjolla KV-85:n kautta. KV-85:n on mielestäni paaaaaaaljon parempi vaunu kuin saman tierin T-150. No suurin palkinto tulee saavuttua IS:ään.
Tier 7 on raskaiden vaunujen panssareiden suhteen ns. vedenjakaja. Alemmissa tiereissä ei ihmeemmin tarvinnut opetella minkään vaunun (paitsi AT) weakspotteja, kunhan hyvällä tykillä roiskasi massan keskellä ja aina kolisi. Tier 7:ssa ei enään läpäisyt olekkaan itsestään selvyyksiä, IS sellainen. Toki pelatessa tulee olla varovainen, kyllä IS:n panssarin saa helposti puhkottua, mutta pienellä vaunun asemoinnilla helppous läpäisyyn vaikeutuu - voi siis sanoa että panssari alkaa toimimaan. Heikompiin tykkeihin IS vaununa alkaa olemana jo melko immuuni.
Fiilikset IS:stä on todella hyvät; sillä todellakin pärjää ja tier 7 on vielä ok, vaunu on hyvässä tasapainossa tieriin nähden. Toki tier 9:n pelissä IS on vastaantulija, muttei täysin 122mm tykin ansiosta..joutuu vain opettelemaan ne weakspotit ja tähtäämään. Hyvän liikkuvuuden ansiosta IS:llä voi jopa yrittää ottaa mediumin flänkkäävää roolia..kunhan muistaa että kaikesta huolimatta kyseessä on liikkuvuudeltaan raskas vaunu.
Itse nakuttelin oman sen hetkisen tuhoamisennätyksen aika alkuvaiheessa vaunun saannista; 9 tuhottua vaunua ja minulla ei ollut edes mitään erikoisempaa tykkiä, saati 122mm:stä. Näin ollen eipä tuohon voi olla muuta kuin tyytyväinen. Omalla kohdalla tuolloin vain oli nälkä IS-3:een ja ylempiin tiereihin, näin ollen ei osannut täysin maistella IS:aa tier 7:ssa. Jälestäpäin IS:llä pelatessa on huomannut kuinka hyvä vaunu todellakin on.
Vaunulla voi helposti ottaa raskaan vaunun roolin ja ehkä hiukan flänkkävänkin roolin. Muistutuksena on, että vaunu ja peli menee pilalle, jos IS:llä alkaa kämppimään ja yrittää leikkiä TD:tä - tämä vaunu on tehty agressiiviseen peliin.
Kehityspuu Venäläisissä raskaissa jakaantuun KV-1:n kohdalla. KV-1 on myös erinomainen vaunu omaan tieriinsä ja helposti houkute on marssia suoraan seuraavan tierin vaunuun, eli T-150:n.
Alkuun ehkä tahmaisemmalta tieltä valita saman tierin KV-1:n "S" versio, mutta oman suosituksen valossa se ei todallakaan ole tahmainen tie. Joo, joutuu tarpomaan samassa tierissä toisen vaunun verran, mutta millaisen vaunun kanssa? Tuo "S" versio on todella hyvä ja parempaa on tarjolla KV-85:n kautta. KV-85:n on mielestäni paaaaaaaljon parempi vaunu kuin saman tierin T-150. No suurin palkinto tulee saavuttua IS:ään.
Tier 7 on raskaiden vaunujen panssareiden suhteen ns. vedenjakaja. Alemmissa tiereissä ei ihmeemmin tarvinnut opetella minkään vaunun (paitsi AT) weakspotteja, kunhan hyvällä tykillä roiskasi massan keskellä ja aina kolisi. Tier 7:ssa ei enään läpäisyt olekkaan itsestään selvyyksiä, IS sellainen. Toki pelatessa tulee olla varovainen, kyllä IS:n panssarin saa helposti puhkottua, mutta pienellä vaunun asemoinnilla helppous läpäisyyn vaikeutuu - voi siis sanoa että panssari alkaa toimimaan. Heikompiin tykkeihin IS vaununa alkaa olemana jo melko immuuni.
Fiilikset IS:stä on todella hyvät; sillä todellakin pärjää ja tier 7 on vielä ok, vaunu on hyvässä tasapainossa tieriin nähden. Toki tier 9:n pelissä IS on vastaantulija, muttei täysin 122mm tykin ansiosta..joutuu vain opettelemaan ne weakspotit ja tähtäämään. Hyvän liikkuvuuden ansiosta IS:llä voi jopa yrittää ottaa mediumin flänkkäävää roolia..kunhan muistaa että kaikesta huolimatta kyseessä on liikkuvuudeltaan raskas vaunu.
Itse nakuttelin oman sen hetkisen tuhoamisennätyksen aika alkuvaiheessa vaunun saannista; 9 tuhottua vaunua ja minulla ei ollut edes mitään erikoisempaa tykkiä, saati 122mm:stä. Näin ollen eipä tuohon voi olla muuta kuin tyytyväinen. Omalla kohdalla tuolloin vain oli nälkä IS-3:een ja ylempiin tiereihin, näin ollen ei osannut täysin maistella IS:aa tier 7:ssa. Jälestäpäin IS:llä pelatessa on huomannut kuinka hyvä vaunu todellakin on.
Vaunulla voi helposti ottaa raskaan vaunun roolin ja ehkä hiukan flänkkävänkin roolin. Muistutuksena on, että vaunu ja peli menee pilalle, jos IS:llä alkaa kämppimään ja yrittää leikkiä TD:tä - tämä vaunu on tehty agressiiviseen peliin.
Summaus ja suositukset
Kuten aiemmasta suitsutuksesta tuli ilmi, IS on suorastaan legendaarinen raskas vaunu WOT:ssa. Sillä pärjää periaatetasolla, jos vain osaa pelata, melkein pelissä kuin pelissä. Ja kyllähän IS:llä osaa pelata, jos vain ottaa raskaan vaunun agressiivisen roolin; vaunu on suhteellisen helppo pelattava täysin varusteltuna. On makukysymys varustaako 100mm vai 122mm tykillä vaunua, 100mm antaa välimatkaan tarkkuuden kautta, puolestaa 122mm nöyryyttää karkivyörrytyksissä kovemmalla damagella.
Suosittelenko? ..no pisteet alla kertoo kaiken.
Suosittelenko? ..no pisteet alla kertoo kaiken.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti