maanantai 13. maaliskuuta 2017

Peliroolit

Peliroolin ottaminen ja omaaminen on ERITTÄIN tärkeä ja samalla haastava asia. Peliroolilla tarkoitetaan ilmentymää miten pelaa ja se syntyy monen asian summasta. Peliroolien omaaminen on myös taidon ja kokemuksen mittari, taito pelata eri pelirooleja ei ole alussa omattava asia, vaan se syntyy pelaamisen myötä. Tämä todellisuudessa erottaa vähän ("newbie" = "noob") pelanneen ja paljon pelanneen pelaajan toisistaan.

No mitä pelirooli sitten tarkoittaa käytännössä? ...aloitetaan ensimmäisen askeleen roolituksesta, joka tulee suoraan pelattavan vaunun roolista:
- Kevyt vaunu - roolit: skouttaa, häiritsee vihollista, vie huomion viholliselta toisaalle, toimii vihiläisenä salatappajana
- Medium vaunu - rooli: hieman ehkä skouttaa, osallistuu vahvasti koukkaamisen kautta vihollisen taustan ja sivustan musertamiseen
- Raskas vaunu - rooli: hyökkäyksen kärki ja vihollisen hyökkäyksen paineen vastaanotto
- TD - rooli: voi skoutata, mutta pääosin on joukkueen aktiivisena tark'ampujana, tekee pahaa tuohoa esim. vihollisen hyökkäävään kärkeen etäisyyksien päästä.
- Tykistö - rooli: pääasiassa tuhoaa vihollisen vaunuja suojasta, ensisijaisesti tulisi aina keskittää tuli aina vallitsevaan taistelun painekohtaan.

Nämä ovat vaunukohtauset roolitukset. Ensimmäinen askel uuden pelaajan on oppia pelaamaan vaunuroolin mukaan. Keskeistä on huomata, että jokainen vaunu TOIMII PARHAITEN roolinsa mukaan ja sen myötä löytyy perusperuste pelata vaunuroolin mukaan. On hyvin yleistä, että alle 4k pelejä pelannut noobi pelaa valitsemallaa vaunulla täysin väärää roolia. Toisaalta toisinaan on erikoista huomata, kuinka paljon pelannut (+20k pelejä) pelaa vaunullaan vastoin vaunuroolia, palataan tähän "väärin vaunuroolia vastaan" pelaamiseen myöhemmin.

Jokaista vaunuroolia on eri vaativuusaste pelata. Yleisesti ottaen mitä kauempana ja näkymättömissä on viholliseen, sen helpompi rooli on. Toisin sanoen tykistö on helpoin aloittaa, sitten TD, medium/kevyt ja viimeisenä raskas. Tämä sillä, että mitä lähempänä vihollista on, sen suuremman huomion viholliselta kerää. Puolestaan mitä suuremman huomion saa, sen useampaa vaunua vastaan joutuu taistella. Ja puolestaan yhtä vaunua vastaan on suhteellisen helppo taistella ilman apuja, kahta jo haasteellista, kolmea ERITTÄIN vaikeaa ja neljää mahdotonta...rai riippuu vastustajasta ja millaisen aseman on onnistunut itselleen saamaan.

Lisäksi on keskeistä huomata, että jos..ja kun pelaa samaan aikaan kaikkia näitä rooleja, menee oma pelaaminen hiukan sekaisin. Helposti pelaa liian agressiivisesti väärällä vaunulla ja vastaavasti liian passiivisesti toisella väärällä vaunulla. Kokemuksen myötä tuntee vaunun ja itselleen ominaisen pelitavan ja vähitelleen pelaa tehokkaasti itselleen ominaisella tavalla - oma pelirooli syntyy.

Oma pelirooli kehittyy usein suuntaan, jossa luontaisesti on hyvä - kaikissa rooleissa ei välttämättä ole huippu, vain 1-2 roolissa. Toisaalta taitavasti agressiivista roolia pelaava on usein helpoissakin pelirooleissa hyvä ja tällä ne "unicumit" erottuu normi naksuttelijoista...ja se näkyy myös usein 2-3 merkkinä vaunujen piipuissa.

Taidon ja kokemuksen karttumisen myötä alkaa löytämään itsessään mieleisen peliroolin mukaisia omainaisuuksia, jotka heijastuvat vaunujen ominaisuuksissa. Yksi osaa käyttää panssarontia tehokkaasti, toinen maastoitumista, kolmas hyödyntää vaunun liikkuvuutta. Tämän myötä taitava pelaaja voi pelata ohi vaunun ominaisroolin. Esimerkiksi TD Grille 15 vaunulla voi taitava pelata raskaisen vaunujen tavoin hyökkäävää kärkeä tai agressiivisesti skoutata T67 vaunulla. Vastaavasti yllättävän moni osaa pelata tykistöllä TD:tä tai hyökkäystä. Kaikilla näillä voi pelata (teoriassa) vaunutyypilleen poikkeavaa roolia, mutta se voi olla äärimmäisen vaikeaa. On huomattava, että se ei ole taidon mittari, että pelaa passiivisesti väärällä vaunulla, esim. kämppii raskaalla vaunulla, se on kaikkea muuta kuin taitoa, se on "noob toimintaa" pahimmillaan.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti