Mikä on "World of Tanks" ja mitä se pitää sisällään? ..siitä seuraavassa.
Peli
World of Tanks on onlinepeli. Pelissä pelataan panssarivaunuilla reaaliaikaisesti verkon yli toisia pelaajia vastaan. Pelin perusrakenne ja idea on yksinkertainen, mutta pelin hyvin suuri monimuotoisuus ja "ei-tietokone-vastus" -tekevät pelistä alati uusiutuvan ja haasteellisen.
Pelin perusrakenne nojaa suhteellisen pieniin pelikenttiin, jossa useimmiten kahdesta eri kulmasta kaksi eri jokkuetta pyrkii valloittamaan vastustajan/yleisen tukikohtan TAI toinen joukkue tuhoaa kaikki vastustajan vaunut - tässä pelin idea pähkinänkuoressa.
Pelin monimuotoisuus
Pelin vaunut ovat luonnollisesti keskeinen osa peliä. Pelissä on jaoteltu 5 eri vaunutyyppiä, joilla voi pelata. Jokainen vaunutyyppi asettaa perusasetelmaltaan jokaiselle tyypille oman peliroolin. Tämän lisäksi on 8 eri maata (01-2016), jotka tarjoavat vaunuja. Vaunujen saamiseksi tulee "tutkia" tarpeeksi hallussa olevaa vaunua ja kun "tutkintapisteitä" on tarpeeksi, avautuu mahdollisuus ostaa uudempi vaunu. "Uudempi" -sana puolestaan viittaa kolmanteen tekijään monimuotoisuudessa, peliin on rakennettu ns. "tier":it, eli kotimaankielellä kehityspuut. Kehityspuu rakentuu pääsääntöisesti ainakin alussa vaunuihin liittyvän kehityksen ja ajallisen kronologian ympärille.
Vaunut
Edellä mainittujen tekijöiden lisäksi on pari erittäin mielenkiintoista tekijää monimuoitoisuudessa: kaikki vaunutyypit pelissä omaavat "todellisuuspohjan" ja jokaista vaunua sekä miehistöä voi kehittää itsessään paremmaksi. Todellisuuspohja tarkoittaa sitä, että pelin vaunut ovat olleet olemassa, tai niistä on rakennettu protoja..tai ainakin ne ovat päässeet suunnittelupöydälle joskus historian aikana. Tämä on monelle pelaajalle ehkä mielenkiintoisimpia alkuasetelmia uusien vaunujen tutkimisisessa: "millainen vaunu toisenmaailmansodan aikainen Saksalainen maus olisi ollut taistella ja miten se olisi pärjännyt muita saman aikakauden vaunuja kohtaan?" -tähän peli luo ympäristön kokeiltavaksi.
Mekaniikka
Vaunut ja niiden aikakaudet rajoittuvat 1920 luvulta aina 1950-60 luvuilla suunniteltuihin/valmistettuihin vaunuihin. Tämä osallaan johtuu pelin mekaniikasta, joka toimii loistavasti perinteisien muuttujien varassa. Perinteisiä muuttujia ovat "hiiriteräs", "normaali ammus", "lentorata". Moderneissa vaunuissa on kerrospanssarointeja, erikoisjärjestelmiä ja ohjusammuksia, jotka vesittävät "perinteisiä" muuttujia ja asettavat pelin tekijöille uusia haasteita, etenkin joukkueiden määrityksessä ja tasapäistämisessä.
Pelaaminen ja kulut
Pelin
lataaminen ja pelaaminen on 100% maksutonta. Pelin saa ladattua netistä
Wargaming.net:stä ja omat tunnukset saa voimaan myös vastaavasta
paikasta. Tämän jälkeen peli asennetaan koneelle ja peliin kirjautumisen
jälkeen peli on pelaamista vailla valmis.
Kustannuksista:
peli tosiaan on aidosti maksuton, eikä sen mukana toistaiseksi tule
mitään mieltä riivaavia, ärsyttäviä mainoksia. Luonnollisesti nykyhengen
mukaisesti peliin voi ostaa erikoisvaunuja, varusteita, ns.
premiumaikaa ja kultaa. Pelin sisällä on siis oma valuutta, jolla
kehittymiset ja "pelaamisen" sisäiset kustanukset katetaan. Oikealla
rahalla hankittava pelin kulta on yleistä valuuttaa pelin sisällä, jolla
voi käytännössä ostaa mitä vain..paitsi taitoa, se pitää ansaita
pelaamalla. Yksi suhteellisen hyvin onnistunut ominaisuus pelissä on,
että pelissä aidosti voi pärjätä ilman oikean rahan käyttöä.
Kokonaisuus
Kun yhdistetään kaikki pelin nyanssit, ominaisuudet, muuttujat ja onlinepelaaminen, on kokonaisuus hyvin ainutlaatuinen. Käytännössä kahta samanlaista peliä tai peliskenaariota ei voi syntyä. Lisäksi peli ruokkii taitojen kehittymisen myötä myös tahtoa kehittää/varustaa omia vaunuja. Vaikka peli on ilmainen, se koukuttaa voimakkaasti, se houkuttelee myös voimakkaasti käyttämään omaa rahaa ja siinä ilmeisesti on pelin kannattamattomuuden juju.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti