Surullisen usein pelin alussa, kun kello juoksee kohti aloitusta, voi todentaa lopputuloksen..tai saada siihen vahvan painoituksen. Miten sen voi nähdä? ..kummankin tiimin osaamistasoista ja "osaamistaso vs. vaunut" -vertailusta. Ja tämä "näkeminen" tapahtuu xvm -modin avulla.
Xvm -mod on laillinen (ehkä yleisin WOT:n mod) joka käytännössä näyttää mm. pelaajien statistiikkaa pelin aikana. Toki xvm -mod tarjoaa paljon muitakin ominaisuuksia virittää pelinäkymää, mutta se ei käytännössä "muokkaa" peliä mitenkään, vain näyttää informatiota ja mahdollistaa näkymän tuunauksen.
WN järjestelmä ja pelin oma luokitus
Pelaajastatistiikka pelissä pohjautuu käytännössä kahteen eri kategoriaan: pelin oma (4 numeroinen luku) ja WN -järjestelmä. Pelin oma luku huomioi laajemmin asioita ja ei se suoraan oikeasti kerro pelaajan taidosta niinkään totta. Esimerkiksi siihen vaikuttaa pelattujen pelien määrät, vaunutyypin hyödyntämiset, yms. Puolestaan WM -järjestelmä kellottaa vain tekijöitä, jotka vaikuttava osaamiseen, esimerkiksi voittoprosentti, tuhotut vaunut, aiheutetun vahingonmäärä, yms. WN -järjestelmää kehitetään kokoajan ja sen versio ilmoitetaan WN luvun perässä, tällä hetkellä painottavin on "WN8", toki mukana vielä roikkuu joissain mittauksissa "WN6":kin. Näistä kahdestä oman pelin ja pelaajien osaamisien arvioinnissa merkittävästi tärkeämpi on WN8.
Seuraavassa WOT:ssa käytettävän WN8:n värikoodit ja niiden luvut:
Värikoodit kertovat hyvin nopeasti minkä tasoisesta pelaajasta on kyse ja tässä se jippo onkin. Värit on helppo muistaa jos joukossa on punaista niin voiton mahdollisuudet ei kaksiset ole..vaikka vihollisen joukotkin koostuvat punaisesta.
Homma menee mielenkiintoiseksi kun kumpikin tiimi koostuu oranssista tai/ja keltaisesta, tällöin tilanne on suhteellisen tasapainossa. Tasapaino on entistä suurempi kun mennään vihreään ja kohti purppuraa. Jos tiimit koostuvat sinisestä ja purppurasta, alkaa peli olemaan näiden osalta mielenkiintoista seurattavaa, sillä tällöin ei puhuta niinkään vaunujen ominaisuuksista vaan aidoista pelitaidoista. Kun tiimien taso ei ole kovinkaan hyvä, voi helposti tällöin 1-2 suhteellista huippuosaajaa muuttaa pelin lopputuleman. Esimerkiksi jos kummankin joukkue koostuu punaisista-keltaisista, voi omassa tiimissä pari vihreää-sinistä viedä pelin oman tiimin eduksi. Hiukan sama jos jommalle-kummalle tiimille sattuu täysin OP premiumvaunut, tällöin voi lopputulema olla epätasaoainossa ja selvä. Tässä näkökanssa korkein tier 10 on ainoa tasa-arvoisin tier -luokka, siellä ei esim. ole premium tier 8:in kaltaisia epävirallisesti yhtä tier- luokkaa kovempia vaunuja ollenkaan.
Osaaminen on "yksilöllistä"
Statistiikka ei kumminkaan kerro kaikkea tai koko totuutta. Ei ole ensimmäinen kerta kun vastaan tulee unicum -pelaaja joka pelissä osoittautuu käsittämättömän huonoksi. Tällöin herää kysymys mistä on kyse. Kyse on pelityylistä tietyllä vaunutyypillä. Moni kova pelaaja voi kerryttää kovan statistiikan HYVIN passiivisella pelityylillä, eli tällöin oma statistiikan kasvu nojaa täysin muiden pelaamiseen ja "uhrautumiseen". Yksi tapa on pelata korkealla tier luokalla (7-9) TD peliä, passiivisesti odottaa että joku spottaa ja itsellä on TD, jolla on korkea RoF, hyvä läpäisy ja korkea alpha. Lopputuloksena on aina korkeat damaget ja tappoluku. Huonoa tässä on vain se, että tämä pelityyli ei takaa millään tavoin joukkuuen tukemista voittoon.
Winrate, eli voittosuhde on ehkä kaikista vaikuttavin tekijä. Pelaaja jolla on korkea voittosuhde, on pelaaja jonka joukkue usein voittaa. Jos ja kun pelaaja on winraten saanut random peleillä, voi olla varma ettei kyse ole huonosta pelaajasta. Usein tällaisella pelaaja on vähintään kaksi merkkiä vaunujensa piipuissa. Merkeistä piipussa voi myös tulkita jotain aidompaa kuin puhtaasti statistiikasta, muttä tämä riippuu vaunutyypistä. Jos mediumissa tai raskaassa vaunussa on paljon merkkejä pelaajalla piipussa, voi olettaa että ei ne ole ihan camppimisellä tullut.
Osaaminen versus vaunu
Pelin alussa voi tosiaan arvioida miten tulee käymään ja mitkä ovat oman tiimin vahvuudet..vastaavasti mikä vastustajan tiimissä on vaarallista. Otetaas ensimmäinen esimerkki:
Näyttäisi muuten olevan tasapainossa tiimit, mutta vihollisella on yksi sininen ja purppura - huolestuttavaa, sillä omassa tiimissä ei vastaavia ole, yksi vihreä TD mutta siinä kaikki.
Seuraavaksi tulee nopeasti suhteuttaa kenttään ja vaunuihin missä nämä vihollisen kovat pelaaja vaikuttavat. Kenttä on Karelia ja vihollisen taitavat ovat kevyen vaunujen pelaajia. Tarkoittaa sitä, että yleisimmin nämä tulevat häiritsemään vuoren edessä alapuolella..toisaalta tuossa taitotasossa he voivat pelata vihollisen hyökkäyksen kärjessäkin.
No miten kävi? ..turpaan tuli. Laskin oma pelitaktiikan sen varaan että tämä vaarallinen kevyet vaunut tulisi keskelle ja menin sinne kytikselle. Pari huonompaa tulikin joiden hävittämisessä autoin, mutta kun askelsin eteenpäin niin nämä paremmat veijarit yllätti. Kun katsoin replaystä niin nämä taitopelaajat tosiaan olivat hyökkäyskärjen mukana ja nakersivat oman tiimin raskaita vaunuja pörräämällä ympärillä ja häiritsemässä.
Ilman näitä kahta kovempaa veijaria, olisi meidän tiimillä ollut säällisen hyvät mahdollisuudet voittaa, noin kun tarkastelee alkuasetelmaa.
Otetaas toinen esimerkki:
No miten kävi? ..turpaan tuli. Laskin oma pelitaktiikan sen varaan että tämä vaarallinen kevyet vaunut tulisi keskelle ja menin sinne kytikselle. Pari huonompaa tulikin joiden hävittämisessä autoin, mutta kun askelsin eteenpäin niin nämä paremmat veijarit yllätti. Kun katsoin replaystä niin nämä taitopelaajat tosiaan olivat hyökkäyskärjen mukana ja nakersivat oman tiimin raskaita vaunuja pörräämällä ympärillä ja häiritsemässä.
Ilman näitä kahta kovempaa veijaria, olisi meidän tiimillä ollut säällisen hyvät mahdollisuudet voittaa, noin kun tarkastelee alkuasetelmaa.
Otetaas toinen esimerkki:
Tämä on synkkä ruutu. Ruutu kertoo ERITTÄIN suurella todennäköisyydellä häviöstä latausruudussa ennen kuin varsinainen lähtölaskenta on edes alkanut. Miksi niin? ..vihollisella on selvästi kovempi joukkue: löytyy unicumeja, vihreätä, yms. Omasta puolestaan parhaimmillaan kolme vihreää ja loppu käytännössä keltaista.
Huojentavaa on se, että unicumit eivät ole raskaissa vaunuissa, vaan enemmän TD:ssä. Tämä sillä että TD pelaaja voi olla passiivinen ja passiivinen pelaaja ei ole "ratkaisun tekijä". Puolestaan huono...TODELLA huono viite on siihen, että kovia pelaajia löytyy erittäin kovista med -vaunuista.
Ilhaduttavaa oli nähdä omassa joukkueessa useampi kotimaan edustaja, mutta se ei ei todellisuudessa auta pennin vertaa - hävio oli todistettu vain muutamassa minuutissa.
Osaamiset+vaunutyypit+strategia
Mielenkiintoiseksi homma menee arvionnissa, kun yhdistelee erivaunutyypeistä osaamisia ja niistä syntyviin kombinaatioihin. Esimerkiksi kevyt vaunu spottaajana SPG:lle, kummassakin tarpeeksi taitoa, yhteispeli keskenaan ja johan on mylly päällä. Sama jos on kaksi batchat25:sta, ne voi laittaa melkoisen myllytyksen kun on osaamista.
Vaunukohtainen osaaminen
Tärkeä pointti on huomata että eri vaunut sopivat jokaisen pelityyliin erinlailla. Seuraavassa esimerkkilistausta omista vaunuista ja niissä menestymisesistä:
Oma tämän hetken (9/2017) WN8 on jotain 1225, eli keltainen mutta juuri vihreän rajalla (vihreän raja on 1250). Kuitenkin kun katsoo miten pärjään eri vaunuilla, on luokitukset paljon paremmat. Esimerkiksi Strv S1 on vahvasti sinisellä ja sillä naksutankin helposti VN8 3000-6000 lukemaa peleissä. Vihreitä omassa tallissa on jonkin verran ja valtaosassa vaunuista piipussa on yksi merkki, tällä hetkellä parissa vaunun piipussa on kaksi merkkiä (eli vaunulla pelataan paremmin kuin 85% kaikista pelaajista viimeisien 14 päivän aikana).
Nämä ovat paljon tärkeämpia indikaatioita oman tiimin osaamistasosta, eli yleistä statistiikkaa painavempi tieto on vaunukohtainen osaaminen..ja tosiaan jos jollain hessulla on 3 merkkiä (parempi kuin 95% pelaajista) piipussa, on se vahva indikaatio osaamisesta. Tämä on hyvä huomata, sillä toisinan huonon statistiikan omaavalla voi olla pari merkkiä piipussa ja se on todennäköisesti hyvä pelaamaan ko. vaunulla.
No miksi sitten hyvä pelaaja voi omata huonon statistiikan? ..syitä voi olla useita, mutta itselläni tunnistan huonon statistiikan taakse ensimmäiset 10k peliä, joka oli rehellisesti sanoen yhtä kompurointia ja opettelua. En nyt sano että hyvä olen vieläkään, mutta tuolloin oli todella huono. Kun 10000 peliä on alla noin 600 WN8-luokituksella, on siinä kova työ saada lukema ylös. Helpompi olisi nollata tili ja aloittaa alusta.
Toinen syy on usein perusvaunujen grindaus. Kun ei oikein osaa peliä, kartat on vähän vielä vieraat, ei osaa strategiaa ja vieläpä ei tunne vaunua joka voi olla stockkina ihan hirveä, on ilmeistä että ei se statistiikka nouse. Tosiaan jos haluaa viiden pennin vinkin, niin kun peli alkaa sujumaan; nollaa tilin ja ostaa jokusen hyvän premium vaunun + premium tilin alle, ja alkaa rämpimään kehityspuita läpi. Tällä kombinaatiolla saa varmasti 1500-2000 WN8-lukeman 5k pelimäärällä.
Huojentavaa on se, että unicumit eivät ole raskaissa vaunuissa, vaan enemmän TD:ssä. Tämä sillä että TD pelaaja voi olla passiivinen ja passiivinen pelaaja ei ole "ratkaisun tekijä". Puolestaan huono...TODELLA huono viite on siihen, että kovia pelaajia löytyy erittäin kovista med -vaunuista.
Ilhaduttavaa oli nähdä omassa joukkueessa useampi kotimaan edustaja, mutta se ei ei todellisuudessa auta pennin vertaa - hävio oli todistettu vain muutamassa minuutissa.
Osaamiset+vaunutyypit+strategia
Mielenkiintoiseksi homma menee arvionnissa, kun yhdistelee erivaunutyypeistä osaamisia ja niistä syntyviin kombinaatioihin. Esimerkiksi kevyt vaunu spottaajana SPG:lle, kummassakin tarpeeksi taitoa, yhteispeli keskenaan ja johan on mylly päällä. Sama jos on kaksi batchat25:sta, ne voi laittaa melkoisen myllytyksen kun on osaamista.
Vaunukohtainen osaaminen
Tärkeä pointti on huomata että eri vaunut sopivat jokaisen pelityyliin erinlailla. Seuraavassa esimerkkilistausta omista vaunuista ja niissä menestymisesistä:
Oma tämän hetken (9/2017) WN8 on jotain 1225, eli keltainen mutta juuri vihreän rajalla (vihreän raja on 1250). Kuitenkin kun katsoo miten pärjään eri vaunuilla, on luokitukset paljon paremmat. Esimerkiksi Strv S1 on vahvasti sinisellä ja sillä naksutankin helposti VN8 3000-6000 lukemaa peleissä. Vihreitä omassa tallissa on jonkin verran ja valtaosassa vaunuista piipussa on yksi merkki, tällä hetkellä parissa vaunun piipussa on kaksi merkkiä (eli vaunulla pelataan paremmin kuin 85% kaikista pelaajista viimeisien 14 päivän aikana).
Nämä ovat paljon tärkeämpia indikaatioita oman tiimin osaamistasosta, eli yleistä statistiikkaa painavempi tieto on vaunukohtainen osaaminen..ja tosiaan jos jollain hessulla on 3 merkkiä (parempi kuin 95% pelaajista) piipussa, on se vahva indikaatio osaamisesta. Tämä on hyvä huomata, sillä toisinan huonon statistiikan omaavalla voi olla pari merkkiä piipussa ja se on todennäköisesti hyvä pelaamaan ko. vaunulla.
No miksi sitten hyvä pelaaja voi omata huonon statistiikan? ..syitä voi olla useita, mutta itselläni tunnistan huonon statistiikan taakse ensimmäiset 10k peliä, joka oli rehellisesti sanoen yhtä kompurointia ja opettelua. En nyt sano että hyvä olen vieläkään, mutta tuolloin oli todella huono. Kun 10000 peliä on alla noin 600 WN8-luokituksella, on siinä kova työ saada lukema ylös. Helpompi olisi nollata tili ja aloittaa alusta.
Toinen syy on usein perusvaunujen grindaus. Kun ei oikein osaa peliä, kartat on vähän vielä vieraat, ei osaa strategiaa ja vieläpä ei tunne vaunua joka voi olla stockkina ihan hirveä, on ilmeistä että ei se statistiikka nouse. Tosiaan jos haluaa viiden pennin vinkin, niin kun peli alkaa sujumaan; nollaa tilin ja ostaa jokusen hyvän premium vaunun + premium tilin alle, ja alkaa rämpimään kehityspuita läpi. Tällä kombinaatiolla saa varmasti 1500-2000 WN8-lukeman 5k pelimäärällä.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti