- Wot:
wotti, ”World of tanks”
- Snaippaaminen: ”sniper”, tarkka-ampuja. TD:lle
(”Tank Destroyer”) ominainen pelirooli. Snaipperi kyttää vihollisen vaunuja
etäällä ja salakalavasti nappaa vastustajia pois
- WM8: tasoluokitus. WM –luokitus kertoo pelaajan
taidosta (0-10000). Jokaisesta pelatusta pelistä lasketaan myös WM8 luokitus (0-3000). Luku määräytyy lukuisien asioiden summasta, mm. pelatut pelit,
voitetut pelit, tuhoamismäärät, jne. On olemassa eri WM luokituksia, joista
uusin on ”8”. Luokitukset päivittyvä ylöspäin pelaajan arvottamisen ja
arvioimistavan kehittymisen myötä.
- Campittäminen: ”Camping”. Campittämisessä
jumitetaan yhdessä ja samassa paikassa koko pelin ajan, yleisin on omat basen
luona. Campittäminen on pelistrategiesti usein huono keino pelata. Tämä siksi
että liikkumaton kohde on usein helpoin kohde tuhota. Kun campittävää kohdetta
hyökkäävällä on maasto liikkuvuuden myötä käytettävissä, campittäjällä sitä ei
usein ole, näin ollen suojan hakeminen campittävää kohden on huomattavasti
helpompaa. Lisäksi staattinen paikka on helpoin kohde hyökätä liikkuvaan
kohteeseen verrattuna.
- Base: ”base”, tukikohta. Oma lähtöpiste,
puolustettava paikka. Kuvattu valkoisella ympyrällä maassa ja lipulla ympyrän
keskellä. Riippuen pelin tehtävästä, omaa tukikohtaa ei välttämättä ole, vaan
tällöin on osoitettu vallattava tukikohta. Tällöin minimapissä lähtöpiste on
kuvattu kärjellään olevalla neliöllä, jossa on numero.
- Noob: ns. tietämätön/kokematon, ”noobs”:ia
käytetään synonyyminä myös sanasta ”newbie”. Noobsi on wotissa universaali
”haukkumatermi”. Terminä se on suhteellisen viaton ja toisaalta hyvin kuvaava.
Toisin kuin yleiset kuvaukset noobsista on haluttu ymmärtää, se ei selitä
pelaajan statistisia arvoja. Esimerkiksi korkean WM8 arvon omaava (+60) voi
toimia täysin noobsin tavoin..ja usein toimiikin, tosin virheitä kokeneemmalla
ja taitavemmalla syntyy harvemmin. Todellinen noobsin toimintaa on
perusasioiden kanssa kompurointi, esimerkiksi minimapin seuraaminen pelinaikana
ja pelin painopisteiden mukaan pelaaminen.
- Minimap: pienoiskartta kuvaruudun oikeassa
alareinassa, tulee esiin ctrl+M. Pelin lukeminen minimapin kautta on yksi
keskeinen pelistrateginen taito. Minimap kertoo omien joukkojen
paikat/liikkeet, havaittujen vihollisten liikkeet ja paikat, oman vaunun
visuaaliset ja tykin ominaisuudet, jne. Ikävän usein huomaa että ihmiset eivät
osaa minimappia lukea, tästä usein seuraa suuri riski hävitä peli. Artyillä
pelaava usein joutuu väkisin opettelemaan minimapin käytön.
- Arty:
”Artillery”, SPG (Self-Propellet Gun), telatykistö. Toimii tykistönä,
poikkeuksena muihin vaunuihin artyillä on oma tähtäinlogiikka minimapin
kaltaisen näkymän kautta. Näkymän saa esiin vasemmalla ”shift” näppäimellä.
- Krediitti: wotin virtuaaliraha. Virtuaalirahaa
ansaitaan taisteluista ja sillä voi ostaa vaunuja, varusteita, ammuksia,
lisäoptioita, yms.
- XP: ns. experimetti, eli kokemus. Peliä
pelatessa karttu joka pelistä pelaajan JA pelatun vaunun miehistön kokemus.
Pelaajan kokemus jakaantuu vielä ”yleiseen kokoemuksen” ja vaunukohtaiseen.
Vaunukohtaisella kokemuksella voi tutkia kyseistä vaunua ja kerätä seuraavan
vaunuun oikeuttavia pisteitä. Yleiset kokemuspisteet ovat yleisesti
käytettävissä kaikkien vaunujen yms. käyttöön. Miehistön kokemuspisteet
kartuttavat kyseisen vaunun miehistön taitoja. Taitojen kehittyessä vaunu
toimii tehokkaamin ja paremmin, lopulta kun 100% taitoa on saavutettu, voi
kouluttaa miehistölle erikoistaitoja.
- Kulta: (”Gold”) wotissa pääsääntöisesti
hankitaan eteenpäin pääsemiseksi kokemusta ja krediittejä, näiden rinnalla on
vielä ns. ohituskaista kullan muodossa. Kullan avulla voi mm. muuttaa premium
tankin kokemusta yleiseksi kokemukseksi, ostaa erikoisvaunuja suoraan joita ei
voi muuten kuin kullalla hankkia, ostaa premiumaikaa, hankkia erikoisammuksia,
muuttaa oman tunnuksen, jne. Kultaa voi käytännössä vain ostaa oikealla rahalla
virallisen WOT sivuston kautta. Joissain erikoistapauksissa kultaa myös
lahjoittetaan, kultaa saa 300kpl myös kun ensikerran vaihtaa salasanan. Kun
kultaa hankkii, kannattaa olla tarkka mihin sitä tuhlaa, esim. on olemassa
asioita mitä ei muuten saa, esim. erikoisvaunut, lisaparakkitila ja
ylimääräiset vaunutallipaikat, näitä ei saa muuten kuin kullalla.
- Stockki: ”Stock”. Vaunun varustelu sellaisenaan,
kun sen on juuri tutkinut ja hankkinut. Usein stockivaunu on kiusallisen huono
ja menee lukemattomia pelejä että optioilla pääsee vaunua parantamaan.
- Optiot:Vaunuissa on usein erilaisia
päivitysoptioita. Optioilla parannetaan vaunun suorituskykyä.
- Tutkiminen:Ennen kuin pääsee seuraavaan vaunuun
tai on jokin optio hankittavissa, tulee se tutkia. Tutkinta on mahdollista kun
on tarvittava määrä tutkimuspisteitä.
- Premiumtankki: premiumtankki voi olla ansaittu,
saatu tai hankittu. Kaikista perusvaunuista saa premiumtankin kun sen kaikki
optiot on tutkittu. Toisinaan wot/joku taho lahjoittelee premiumvaunuja. Nämä
vaunut saattavat olla samoja vaunuja, mitä voi vain kullalla ostaa. Myös
joistain erikoistehtävistä voi hankkia premiumvaunuja. Nämä vaunut ovat
sellaisia, joita voi olla ettei muuten voi edes kullalla saada.
- Merkit vaunun tykkiputkessa: joku voi ihmetellä
miksi joillain pelikavereilla on vaunun tykissa tähtiä tai ylimääräsiä
renkaita, näitä ei saa ostamalla. Ne ovat kiinteitä vaunukohtaisia palkintoja.
Kun pelaaja 14 vuorokauden aikana on vähintään 65% paremmin suoriutunut kuin
kukaan muu pelaaja maailmassa samalla vaunulla, ansaitsee pienimmän merkinnän.
Merkkejä on kolmea tasoa, mitä vähemmän on merkkejä, sen suurempi ”bad
motherfu*ker” pelaaja on. Eli merkit on aito tunnustus kovasta pelaajasta ja
sen vaunusta.
- HP/HP pooli:”Hit Point” tai "HP Pool" osumapisteet. Jokaisella vaunulla
on yksilökohtaiset osumapistemäärät. Aina kun vastustajan ammus lävistään oman
panssarin, ammus vähentää sille ominaisen määrän verran lävistetyn vaunun HP
arvoa. Kun HP on nolla, vaunu on tuhottu ja siltä osin peli on loppu.
Esimerkiksi jos vaunun HP on 360 ja siihen osuu panssarin lävistäen 4 kertaa
100 vahinkopisteen verran asumia, tuhoutuu vaunu. Vastaavasti telatykistö voi
tuhota 360 HP vaunun yhdellä osumalla, jos tykistöammuksen teho on 450
pistettä.
- TD: ”Tank Destroyer”. Vaunu joka on erikoistunut
toisten vaunujen tuhoamiseen..tämä määrite tosin wotissa on ristiriitainen,
sillä pelissä tarkoitus on pääsoin kaikilla vaunuilla tuhota vastustajan
vaunut. TD on luonteeltaan tosielämästä periytynyt ja sille on wot pelissä oma
roolinsa. Tämä rooli syntyy ja rajoittuu TD vaunun ominaisuuksista.
Omainaisuudet ja roolit usein nojaavat snaippaamiseen, väijymiseen ja tukitulen
antamiseen. TD vaunussa usein on kiinteä tykkitorni, erittäin voimakas tykki
sekä suhteessa heikko panssari (riippuu tieristä).
- Skouttaus: ”Scout”, kartoitus ja osoitus.
Etenkin kevyet vaunujen rooli on skouttaus, eli niillä pyritään kartoittamaan
maastoa ja paljastamaan vastustajien vaunuja. Kevyet vaunut ovat pieniä ja
niilla on pitkät havaintokantamat. Piilosta skoutti voi osoittaa muille omille
vaunuille, etenkin artylle vihollisen vaunuja. Skouttaus on erittäin tärkeä
rooli pelissä, etenkin jos on telatykistöt mukana. Oikein tehtynä skouttaus ei
ole itsemurha rynnistystä, vaikka sitä moni tuntuu toisivan tekevän ja
vaativan. Skouttaus on piilossa etenemistä paikkoihn joissa voi paljastaa
vihollisen ja mikä tärkeintä, ei paljasta itseään. Typerin temppu on skoutin
alkaminen ampumaan hyvästä paikasta – yksi laukaus ja skoutti on paljastanut
itsensä. Tämän jälkeen usein skoutin elinikä on erittäin lyhyt, etenkin kun
skoutin (kevyt vaunu) tykki on onneton. Poikkeuksen tekevät TD vaunut, niillä
voi pelata skouttausta ja samalla tarpeen vaatiessa tuhota vastustajia
tehokkaalla tykillään.
- Tier: ”tieri” kuvastaa vaunun aikakautta. Wotti
on kategorioinut vaunut aikakausien mukaan. Esimerkiksi vanhimmat tierit (1-3)
menevät vaunuhistorian alkuajoille, kun taas tier x edustaa 1960+ aikakautta.
En rehellisesti sanoen tiedä mikä on rajoite, linjaus tai ajatus eri
aikajaksoilla, mutta on ilmeistä että jotta pelissä pysyy mielenkiinto, tulee
eri aikakausien vaunujen suhteen toteuttaa suhteutusta. Wotissa on hyvin älykäs
”matchmaker” joka sekoittaa jokaiseen peliin erillaisin voimasuhtein joukkueet.
Kiusallista ja ärsyttävää toisinaan on, jos jako omalla osalla menee huonommin,
esimerkiksi jos oma tier 5 vaunu sekoittuu mukaan tier 8 vaunujen kanssa. Vielä
jos oma vaunu on täysi stockiversio, on selvää että oma osuus pelissä ei ole
muuta kuin tuhoutua. Tämä siksi että oman vaunun suorituskyky on heikko ja sen
tykillä ei ole pienintäkään mahdollisuutta läpäistä vastustajien panssaria,
skouttaaminen rajoitutusti jää ainoaksi optioksi pelata. Telatykistö on tässä
epäsuhtaisessa jaossa poikkeus, useamman askeleen alemmalla artyllä voi tehdä
hyvin tuhojaan vastustajan parhaimpiin vaunuihin jos vain osuu ja pelaa oikein.
- Tykin sivuttaissäde: telatykin ja osan TD vaunun
tykki on käytännössä melkein aina kiinteätorninen/vast. Tämän myötä
sivuttaissuuntainen
- Elevaatio: ”elevation”, tykin nousukulma.
Etenkin artyssä elevatio on keskeinen; mitä matalemmaksi elevaatio jää, sen
matalempi/laakeampi on ammuksen lentorata ja tämän myötä kantama sekä
osumiskulma jää epäedulliseksi.
- Delevaatio: ”delevation”, tykin laskukulma. Sama
kuin elevaatio, mutta tykin kulma alaspäin. Tämä ominaisuus nousee keskeiseksi
sellaisissa hull-down toimissa, missä oma vaunu nousee rinnettä/vast. ylös ja
harjanteen yli pystytään vielä ampumaan siten että ainoastaan tykki ja torni
paljastuu viholliselle. Esimerkkinä M4 sherman on poikkeuksellisen hyvä tässä.
- Rimmer
- Side scripper
Related Posts:
Joulu 2020 ja lootbox:t Joulu 2020 toi mukanaan monenlaista herkkua WG:n puolelta-pakko tunnustaa. Tuli lahjavaunu (huono sellainen tosin) ja monenlaisia calenteri-/lis… Lue lisää
Pelaaminen : pelityyli "Arty"
Tykistö, eli noin kadunslangilla tunnettu "arty" on useimmiten se ensimmäisen tason pelityyli, mikä opitaan. Yleisesti ottaen voisi nähdä, että mitä … Lue lisää
Pelaaminen : kiukkuaminen
Kiukkuaminen on osa-alue, josta voidaan jees*stella sanomalla ettei se kuulu hommaan, mutta kyllä se vain tuntuu liittyvän touhuun. On hyvin tyypilli… Lue lisää
Peliroolit
Peliroolin ottaminen ja omaaminen on ERITTÄIN tärkeä ja samalla haastava asia. Peliroolilla tarkoitetaan ilmentymää miten pelaa ja se syntyy monen as… Lue lisää
WN järjestelmä (xvm -mod) ja pelitaito
Surullisen usein pelin alussa, kun kello juoksee kohti aloitusta, voi todentaa lopputuloksen..tai saada siihen vahvan painoituksen. Miten sen voi näh… Lue lisää
0 kommenttia:
Lähetä kommentti