- Wot: wotti, ”World of tanks”
- Snaippaaminen: ”sniper”, tarkka-ampuja. TD:lle (”Tank Destroyer”) ominainen pelirooli. Snaipperi kyttää vihollisen vaunuja etäällä ja salakalavasti nappaa vastustajia pois
- WM8: tasoluokitus. WM –luokitus kertoo pelaajan taidosta (0-10000). Jokaisesta pelatusta pelistä lasketaan myös WM8 luokitus (0-3000). Luku määräytyy lukuisien asioiden summasta, mm. pelatut pelit, voitetut pelit, tuhoamismäärät, jne. On olemassa eri WM luokituksia, joista uusin on ”8”. Luokitukset päivittyvä ylöspäin pelaajan arvottamisen ja arvioimistavan kehittymisen myötä.
- Campittäminen: ”Camping”. Campittämisessä jumitetaan yhdessä ja samassa paikassa koko pelin ajan, yleisin on omat basen luona. Campittäminen on pelistrategiesti usein huono keino pelata. Tämä siksi että liikkumaton kohde on usein helpoin kohde tuhota. Kun campittävää kohdetta hyökkäävällä on maasto liikkuvuuden myötä käytettävissä, campittäjällä sitä ei usein ole, näin ollen suojan hakeminen campittävää kohden on huomattavasti helpompaa. Lisäksi staattinen paikka on helpoin kohde hyökätä liikkuvaan kohteeseen verrattuna.
- Base: ”base”, tukikohta. Oma lähtöpiste, puolustettava paikka. Kuvattu valkoisella ympyrällä maassa ja lipulla ympyrän keskellä. Riippuen pelin tehtävästä, omaa tukikohtaa ei välttämättä ole, vaan tällöin on osoitettu vallattava tukikohta. Tällöin minimapissä lähtöpiste on kuvattu kärjellään olevalla neliöllä, jossa on numero.
- Noob: ns. tietämätön/kokematon, ”noobs”:ia käytetään synonyyminä myös sanasta ”newbie”. Noobsi on wotissa universaali ”haukkumatermi”. Terminä se on suhteellisen viaton ja toisaalta hyvin kuvaava. Toisin kuin yleiset kuvaukset noobsista on haluttu ymmärtää, se ei selitä pelaajan statistisia arvoja. Esimerkiksi korkean WM8 arvon omaava (+60) voi toimia täysin noobsin tavoin..ja usein toimiikin, tosin virheitä kokeneemmalla ja taitavemmalla syntyy harvemmin. Todellinen noobsin toimintaa on perusasioiden kanssa kompurointi, esimerkiksi minimapin seuraaminen pelinaikana ja pelin painopisteiden mukaan pelaaminen.
- Minimap: pienoiskartta kuvaruudun oikeassa alareinassa, tulee esiin ctrl+M. Pelin lukeminen minimapin kautta on yksi keskeinen pelistrateginen taito. Minimap kertoo omien joukkojen paikat/liikkeet, havaittujen vihollisten liikkeet ja paikat, oman vaunun visuaaliset ja tykin ominaisuudet, jne. Ikävän usein huomaa että ihmiset eivät osaa minimappia lukea, tästä usein seuraa suuri riski hävitä peli. Artyillä pelaava usein joutuu väkisin opettelemaan minimapin käytön.
- Arty: ”Artillery”, SPG (Self-Propellet Gun), telatykistö. Toimii tykistönä, poikkeuksena muihin vaunuihin artyillä on oma tähtäinlogiikka minimapin kaltaisen näkymän kautta. Näkymän saa esiin vasemmalla ”shift” näppäimellä.
- Krediitti: wotin virtuaaliraha. Virtuaalirahaa ansaitaan taisteluista ja sillä voi ostaa vaunuja, varusteita, ammuksia, lisäoptioita, yms.
- XP: ns. experimetti, eli kokemus. Peliä pelatessa karttu joka pelistä pelaajan JA pelatun vaunun miehistön kokemus. Pelaajan kokemus jakaantuu vielä ”yleiseen kokoemuksen” ja vaunukohtaiseen. Vaunukohtaisella kokemuksella voi tutkia kyseistä vaunua ja kerätä seuraavan vaunuun oikeuttavia pisteitä. Yleiset kokemuspisteet ovat yleisesti käytettävissä kaikkien vaunujen yms. käyttöön. Miehistön kokemuspisteet kartuttavat kyseisen vaunun miehistön taitoja. Taitojen kehittyessä vaunu toimii tehokkaamin ja paremmin, lopulta kun 100% taitoa on saavutettu, voi kouluttaa miehistölle erikoistaitoja.
- Kulta: (”Gold”) wotissa pääsääntöisesti hankitaan eteenpäin pääsemiseksi kokemusta ja krediittejä, näiden rinnalla on vielä ns. ohituskaista kullan muodossa. Kullan avulla voi mm. muuttaa premium tankin kokemusta yleiseksi kokemukseksi, ostaa erikoisvaunuja suoraan joita ei voi muuten kuin kullalla hankkia, ostaa premiumaikaa, hankkia erikoisammuksia, muuttaa oman tunnuksen, jne. Kultaa voi käytännössä vain ostaa oikealla rahalla virallisen WOT sivuston kautta. Joissain erikoistapauksissa kultaa myös lahjoittetaan, kultaa saa 300kpl myös kun ensikerran vaihtaa salasanan. Kun kultaa hankkii, kannattaa olla tarkka mihin sitä tuhlaa, esim. on olemassa asioita mitä ei muuten saa, esim. erikoisvaunut, lisaparakkitila ja ylimääräiset vaunutallipaikat, näitä ei saa muuten kuin kullalla.
- Stockki: ”Stock”. Vaunun varustelu sellaisenaan, kun sen on juuri tutkinut ja hankkinut. Usein stockivaunu on kiusallisen huono ja menee lukemattomia pelejä että optioilla pääsee vaunua parantamaan.
- Optiot:Vaunuissa on usein erilaisia päivitysoptioita. Optioilla parannetaan vaunun suorituskykyä.
- Tutkiminen:Ennen kuin pääsee seuraavaan vaunuun tai on jokin optio hankittavissa, tulee se tutkia. Tutkinta on mahdollista kun on tarvittava määrä tutkimuspisteitä.
- Premiumtankki: premiumtankki voi olla ansaittu, saatu tai hankittu. Kaikista perusvaunuista saa premiumtankin kun sen kaikki optiot on tutkittu. Toisinaan wot/joku taho lahjoittelee premiumvaunuja. Nämä vaunut saattavat olla samoja vaunuja, mitä voi vain kullalla ostaa. Myös joistain erikoistehtävistä voi hankkia premiumvaunuja. Nämä vaunut ovat sellaisia, joita voi olla ettei muuten voi edes kullalla saada.
- Merkit vaunun tykkiputkessa: joku voi ihmetellä miksi joillain pelikavereilla on vaunun tykissa tähtiä tai ylimääräsiä renkaita, näitä ei saa ostamalla. Ne ovat kiinteitä vaunukohtaisia palkintoja. Kun pelaaja 14 vuorokauden aikana on vähintään 65% paremmin suoriutunut kuin kukaan muu pelaaja maailmassa samalla vaunulla, ansaitsee pienimmän merkinnän. Merkkejä on kolmea tasoa, mitä vähemmän on merkkejä, sen suurempi ”bad motherfu*ker” pelaaja on. Eli merkit on aito tunnustus kovasta pelaajasta ja sen vaunusta.
- HP/HP pooli:”Hit Point” tai "HP Pool" osumapisteet. Jokaisella vaunulla on yksilökohtaiset osumapistemäärät. Aina kun vastustajan ammus lävistään oman panssarin, ammus vähentää sille ominaisen määrän verran lävistetyn vaunun HP arvoa. Kun HP on nolla, vaunu on tuhottu ja siltä osin peli on loppu. Esimerkiksi jos vaunun HP on 360 ja siihen osuu panssarin lävistäen 4 kertaa 100 vahinkopisteen verran asumia, tuhoutuu vaunu. Vastaavasti telatykistö voi tuhota 360 HP vaunun yhdellä osumalla, jos tykistöammuksen teho on 450 pistettä.
- TD: ”Tank Destroyer”. Vaunu joka on erikoistunut toisten vaunujen tuhoamiseen..tämä määrite tosin wotissa on ristiriitainen, sillä pelissä tarkoitus on pääsoin kaikilla vaunuilla tuhota vastustajan vaunut. TD on luonteeltaan tosielämästä periytynyt ja sille on wot pelissä oma roolinsa. Tämä rooli syntyy ja rajoittuu TD vaunun ominaisuuksista. Omainaisuudet ja roolit usein nojaavat snaippaamiseen, väijymiseen ja tukitulen antamiseen. TD vaunussa usein on kiinteä tykkitorni, erittäin voimakas tykki sekä suhteessa heikko panssari (riippuu tieristä).
- Skouttaus: ”Scout”, kartoitus ja osoitus. Etenkin kevyet vaunujen rooli on skouttaus, eli niillä pyritään kartoittamaan maastoa ja paljastamaan vastustajien vaunuja. Kevyet vaunut ovat pieniä ja niilla on pitkät havaintokantamat. Piilosta skoutti voi osoittaa muille omille vaunuille, etenkin artylle vihollisen vaunuja. Skouttaus on erittäin tärkeä rooli pelissä, etenkin jos on telatykistöt mukana. Oikein tehtynä skouttaus ei ole itsemurha rynnistystä, vaikka sitä moni tuntuu toisivan tekevän ja vaativan. Skouttaus on piilossa etenemistä paikkoihn joissa voi paljastaa vihollisen ja mikä tärkeintä, ei paljasta itseään. Typerin temppu on skoutin alkaminen ampumaan hyvästä paikasta – yksi laukaus ja skoutti on paljastanut itsensä. Tämän jälkeen usein skoutin elinikä on erittäin lyhyt, etenkin kun skoutin (kevyt vaunu) tykki on onneton. Poikkeuksen tekevät TD vaunut, niillä voi pelata skouttausta ja samalla tarpeen vaatiessa tuhota vastustajia tehokkaalla tykillään.
- Tier: ”tieri” kuvastaa vaunun aikakautta. Wotti on kategorioinut vaunut aikakausien mukaan. Esimerkiksi vanhimmat tierit (1-3) menevät vaunuhistorian alkuajoille, kun taas tier x edustaa 1960+ aikakautta. En rehellisesti sanoen tiedä mikä on rajoite, linjaus tai ajatus eri aikajaksoilla, mutta on ilmeistä että jotta pelissä pysyy mielenkiinto, tulee eri aikakausien vaunujen suhteen toteuttaa suhteutusta. Wotissa on hyvin älykäs ”matchmaker” joka sekoittaa jokaiseen peliin erillaisin voimasuhtein joukkueet. Kiusallista ja ärsyttävää toisinaan on, jos jako omalla osalla menee huonommin, esimerkiksi jos oma tier 5 vaunu sekoittuu mukaan tier 8 vaunujen kanssa. Vielä jos oma vaunu on täysi stockiversio, on selvää että oma osuus pelissä ei ole muuta kuin tuhoutua. Tämä siksi että oman vaunun suorituskyky on heikko ja sen tykillä ei ole pienintäkään mahdollisuutta läpäistä vastustajien panssaria, skouttaaminen rajoitutusti jää ainoaksi optioksi pelata. Telatykistö on tässä epäsuhtaisessa jaossa poikkeus, useamman askeleen alemmalla artyllä voi tehdä hyvin tuhojaan vastustajan parhaimpiin vaunuihin jos vain osuu ja pelaa oikein.
- Tykin sivuttaissäde: telatykin ja osan TD vaunun tykki on käytännössä melkein aina kiinteätorninen/vast. Tämän myötä sivuttaissuuntainen
- Elevaatio: ”elevation”, tykin nousukulma. Etenkin artyssä elevatio on keskeinen; mitä matalemmaksi elevaatio jää, sen matalempi/laakeampi on ammuksen lentorata ja tämän myötä kantama sekä osumiskulma jää epäedulliseksi.
- Delevaatio: ”delevation”, tykin laskukulma. Sama kuin elevaatio, mutta tykin kulma alaspäin. Tämä ominaisuus nousee keskeiseksi sellaisissa hull-down toimissa, missä oma vaunu nousee rinnettä/vast. ylös ja harjanteen yli pystytään vielä ampumaan siten että ainoastaan tykki ja torni paljastuu viholliselle. Esimerkkinä M4 sherman on poikkeuksellisen hyvä tässä.
- Rimmer
- Side scripper
0 kommenttia:
Lähetä kommentti