"Camping", eli kämpääminen. Kämppiminen
on käytännössä pelokkaan pelaajan valinta, eli jäädään jonnekin
ns.turvallisen matkan päähän piiloon ja odotetaan että muut kivasti
spottaa omalle tulilinjalle vihollisia. Käytännössä tässä käy usein
niin, että kun kämpäävä ei ole itse hektisissä taistelussa mukana, eli
on täysin olematon hyöty joukkueelle ja voiton saavuttamiselle
tärkeimpänä hetkenä. No kun vihollinen on ylivoimalla (ylivoima syntyy
kun on näitä passiivisia kämppääjiä, jotka eivät käytännössä osallistu
taisteluun) kukistanut oman joukkueen vastuksen, on kämpääjä/kämpääjät
yksin alivoimalla taistelemassa päälle vyöryvää vihollisjoukkoa.
Käytännössä vaikka vihollisellä olisikin 3-4 vaunua kokenut kovat
tappiot HP pooliin, sanotaan että näillä kaikilla vaunuilla on vain alle
20% jäljella HP:ta, kukistaa ne yhdessä helposti yhden kämpäävän vaikka
tällä olisikin täydet HP:t jäljellä.
Kämppiminen
on sitä surkeampää joukkueen ja voiton kannalta, mitä kovempi tier
-luokituksessa kämppivä on ja millainen vaunu+rooli pitäisi kämpääjällä
olla. Huonoin ja samalla ikävästi tyypillisin kämpääjä on raskaan premium
vaunun omaava, ja vieläpä joukkueen korkeimman tier:n edustaja. Jos
tällainen kämppii, voi arvioida että joukkueen voittomahdollisuudet
tippuivat jopa 5-30%. Tällaisen pelaajan pitäisi pelitaktisesti AINA olla siinä kovimmassa etulinjassa syömässä ja murtamassa vihollisen hyökkäävää kärkeä.
Kämppimistä
ei tule sekoittaa muutaman eri vaunutyypille ominaiseen pelitaktiseen
rooliin. Joukkue tarvitsee aina tark'ampujia, eli TD:tä tekemässä hyvän
matkan päästä tuhojaan. Lisäksi joukkue tarvitsee spottaajia ja
luonnollisesti tykistöä, jos sellaisen randomiin on WOT laskenut mukaan.
Näiden pelityyppien sekoittaminen kämppimiseen on hiukan epämääräistä,
mutta tulos yleensä puhuu puolestaan, jos ei juuri pelissä, mutta
tuloksissa.
Esim. joku kevyt vaunu voi olla ettei ole ainuttakaan vahinkoa saanut aikaiseksi viholliseen kun on puskassa piiloitellut koko pelin ajan, mutta kumminkin pelin aikana tämä on toiminut "silmänä" omalle joukkueelle, joka on tuhonnut vastustajan - eli korvaamaton pelaaja siis. Viimeistään lopputuloksessä spottaajan tulos näkyy avustetussa damagemäärässä, joka voi tarkoittaa käytännössä sitä, että jos spottaaja on avustanut vaikka 5000 damagea, voi karkeasti tämän melkein rinnastaan samaksi kuin itse ampumalla aiheutettu tuho viholliseen.
Puolestaan TD:llä on oma pelitaktiikkansa puskissa lymyämiseen, se erotuu myös aktiivisuudella ja käytännössä usein kyvyllä lukea peliä. Eli TD:n tark'ampuja rooli EI OLE kyttäämistä jossain piilossa, että joku tulee tulilinjalle, vaan se on oman sijainnen hakemista siten että on aktiivinen ja peliä lukeva. Jälleen lopputulos kertoo kuinka on onnistuttu, kämppivä TD on täysin "kuollut" omalle joukkueelle, se ei 1:1 taistelussa välttämättä edes pärjää paria tieriä matalemmalle, esim. ISU152 versus T37 kevyt vaunu. Vaikka ISU:n BL-10:llä on huimat 286 läpäisyä ja 750 damagea, voi T37 helposti jallittaa ja kiertää ISU:n mennen-tullen napsien ISU:n täydet 1010HP:t nollaan ja ISU ei voi muuta kuin yrittää kömpelösti pyöriä mukana...toki jos T37 tekee virheen ja pahasti eksyy ladatun ISU:n eteen, on T37:n peli kerrasta poikki.
Tykistö, eli arty nyt on pelitaktiikaltaan ilmeinen: hakeutuu alussa sopivaan jemmapaikkaan josta vain kykenee osumaan hyvin vastustajaan, etenkin hektisiin taistelukohtiin. Arty:n taktiikkaa harvoin voi kämppimiseksi leimata..sitä kun se vähän peliroolin mukaisesti tulee ollakin. Tykistöllä pelaamiseen tosin liittyy paljon taito- ja taktiikkajuttuja, niistä toisella kertaa.
Esim. joku kevyt vaunu voi olla ettei ole ainuttakaan vahinkoa saanut aikaiseksi viholliseen kun on puskassa piiloitellut koko pelin ajan, mutta kumminkin pelin aikana tämä on toiminut "silmänä" omalle joukkueelle, joka on tuhonnut vastustajan - eli korvaamaton pelaaja siis. Viimeistään lopputuloksessä spottaajan tulos näkyy avustetussa damagemäärässä, joka voi tarkoittaa käytännössä sitä, että jos spottaaja on avustanut vaikka 5000 damagea, voi karkeasti tämän melkein rinnastaan samaksi kuin itse ampumalla aiheutettu tuho viholliseen.
Puolestaan TD:llä on oma pelitaktiikkansa puskissa lymyämiseen, se erotuu myös aktiivisuudella ja käytännössä usein kyvyllä lukea peliä. Eli TD:n tark'ampuja rooli EI OLE kyttäämistä jossain piilossa, että joku tulee tulilinjalle, vaan se on oman sijainnen hakemista siten että on aktiivinen ja peliä lukeva. Jälleen lopputulos kertoo kuinka on onnistuttu, kämppivä TD on täysin "kuollut" omalle joukkueelle, se ei 1:1 taistelussa välttämättä edes pärjää paria tieriä matalemmalle, esim. ISU152 versus T37 kevyt vaunu. Vaikka ISU:n BL-10:llä on huimat 286 läpäisyä ja 750 damagea, voi T37 helposti jallittaa ja kiertää ISU:n mennen-tullen napsien ISU:n täydet 1010HP:t nollaan ja ISU ei voi muuta kuin yrittää kömpelösti pyöriä mukana...toki jos T37 tekee virheen ja pahasti eksyy ladatun ISU:n eteen, on T37:n peli kerrasta poikki.
Tykistö, eli arty nyt on pelitaktiikaltaan ilmeinen: hakeutuu alussa sopivaan jemmapaikkaan josta vain kykenee osumaan hyvin vastustajaan, etenkin hektisiin taistelukohtiin. Arty:n taktiikkaa harvoin voi kämppimiseksi leimata..sitä kun se vähän peliroolin mukaisesti tulee ollakin. Tykistöllä pelaamiseen tosin liittyy paljon taito- ja taktiikkajuttuja, niistä toisella kertaa.
"CAP", cap:piminen, eli pesän valtaaminen.
Tämä on hiukan ristiriitainen aihe jos ja kun käsitellään noob
-taktiikoita. Siis koko WOT:n tavoite yleisesti peleissä on joko tuhota
viholliset tai valloittaa pesä. Näin ollen mikä pesän valtaamisessa on
niin "noobia"? ..se on useimmiten pelitaktisesti huono vaihtoehto. Pesä
tarjoaa usein on hyvin huonosti maaston puolesta puolustusasemaa, joten
käytännössä valtaaja on helppo saalis ampua hyvästä suojasta, etenkin
jos on usempi valtaajia ampumassa. Peli siis voi loppua ikävän nopeasti
jos vain taktiikkana valtaamista aloitetaan toteuttamaan. Tyypillisin ja
typerin temppu on mennä yksin tai kaksin heti alussa pesää valtaamaan,
nämä tulevat ammutuksi käytännössä alta 20 sekunnin ja sen jälkeen
joukkue on näitä valtaajien verran heikompi joukkue..nyt tietenkin joku
ivallisesti sanoisi, että kuka tällaisia pelaajia joukkueeseen
tarvitseekaan? -kyllä tarvitsee; esim.spottaaminen nimittäin on
arvokasta, eikä vaadi paljoa pelisilmää, ainastaan malttia. Spottaaminen
on paljon parempi vaihtoehto kiukkuselle valtaamiselle.
Valtaamiselle
on paikkansa ja sillä on strategisesti hyviä taktiikoita olemassa, mm.
huomion vieminen ja joukkuetaktinen voittaminen, mutta niistä toisella
kertaa enemmän. Viesti on kuitenkin se, että useassa tapauksessa
valtaaminen on helppona maalitauluna olemista, eli "sitting duck" ja se
tarkoittaa käytännössä kuolemaa vaunulle ja lopulta häviötä joukkueelle.
"Lemmings", eli seuraaminen.
Tämä on yksi noob -taktiikka, muttei missän nimessä huono sellainen.
Jos oikeasti ei osaa lukea peliä tai tiedosta omaa taktiikkaa,
seuraaminen joukkueen kannalta ei ole huonoin mahdollinen temppu, voisi
jopa suositella uusille pelaajille.
Seuraamisessa
lähdetään joukon mukana seuraamaan ja mennään taistelemaan sinne mihin
muutkin menee. Nerokkuus hommassa on se, että on alkeellisin joukkueen
tuki aina matkassa, eli sitä sooloilua ei niin paljoa pääse syntymään.
Heikkous hommassa on puolestaan se, että jos joukkoa vetävä ei tiedä
mitä tekee, ajattaa se koko joukkueen tuhoon. Etenkin jos on "kovia
vaunuja kumartavia", seuraa ne perässä. Esimerkiksi jos jollekin Tiger
II edustaa "puolijumalan" asemaa, sitä seuraa 4-5 muuta vaunua ja jos
Tiger II on heikko pelaaja valiten huonon taktiikan, voi äkkiä yksi
kolmannes joukkueesta olla tuhoon tuomittu. Tiger II omassa tier:ssään
ei ole mikään kummonen vaunu, saati sitten ylemmissä tier:eissä, eli
todellisuudessa huonon pelaajan käsissä se on nopeasti tuhottu ja
seuraavat vieläkin heikommat pelaajat on naksuteltu varikolle hyvin
nopeasti.
"Defence", eli puolustaminen. Puolustuspeli on yksi typerimmistä noob -taktiikoista. Se on sekoitus pesän valtaamista ja seuraamista (katso yllä). Ajatus tässä on kaunis ja ehkä nerokas, mutta käytännössä hyvin usein tuhoon tuomittu.
Puolustustaktiikassa
ollaan passiivisesti oman pesän ympäristössä ja torjutaan vastustajan
hyökkäys. Puolustusta voisi kuvata laajennetuksi pesän valtaamiseksi,
eli oman pesän ympäristöstöstä joukkue hakee hyvät tuliasemat ja
ammuskelee vihulaiset näiden ilmestyessä. Käytännössä kun joukkuen on
staattisesti paikallaan, on se AINA helppo maali, jos ei muuten
niin tykistölle. Lisäksi jos vihollinen osaa pikkasenkaan keskittää
tulta, voi staattisen kohteen hoidella 2-3 vaunun voimin nopeasti ja
hienosti pois. Tällä keinoa on nopeasti joukkueen 15 vaunusta 6-8
tuhottu pois ja loppu menee fiksulla rynnäköllä ilman suurempia
menetyksiä - "defence" taktiikkana ei siis oikein toimi.
Puolustus
taktiikkana tosin on myös tapauskohtainen. Eli jos joukkue osaa
asemoida vaununsa hyvin (=piiloon ja suojaan) ja kykenee yhdessä
keskittämään tulen aina yhteen ja samaan vaunuun, on puolustus
taktiikkana tehokaskin. Tämä tosin täytyy toteuttaa käytännössä usein
muualle kuin oman pesän ympäristöön, sillä kuten aiemmin tuli ilmi; oma
pesä tarjoaa usein huonon suojan pelaamiseen. Mutta esim. kentissä kuten
"Fiery Salient" joku 4-5 vaunun puolustutaktiikka oikein toteutettuna
(ja oikeat vaunut; 2-3 TD:tä, 1 kevyt ja 1 raskas/med) voi nujertaa
tuplaten omaan määrään nähden vastustajia. Temppu tosin onnistuu
käytännössä harvoin, voisi arvioida 1:20 onnistumissuhteeksi.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti