sunnuntai 20. joulukuuta 2015

Pelitaktiikat osa 2 : Noob -taktiikat (Camping, Cap, Lemmings, Defence)

Yleisimmät noob -taktiikat, eli seuraavassa on lueteltu ja kuvatty yleisimmät aloittelijan "taktiikat" ja samalla ne huonot valinnat omaksi taktiikaksi.

"Camping", eli kämpääminen. Kämppiminen on käytännössä pelokkaan pelaajan valinta, eli jäädään jonnekin ns.turvallisen matkan päähän piiloon ja odotetaan että muut kivasti spottaa omalle tulilinjalle vihollisia. Käytännössä tässä käy usein niin, että kun kämpäävä ei ole itse hektisissä taistelussa mukana, eli on täysin olematon hyöty joukkueelle ja voiton saavuttamiselle tärkeimpänä hetkenä. No kun vihollinen on ylivoimalla (ylivoima syntyy kun on näitä passiivisia kämppääjiä, jotka eivät käytännössä osallistu taisteluun) kukistanut oman joukkueen vastuksen, on kämpääjä/kämpääjät yksin alivoimalla taistelemassa päälle vyöryvää vihollisjoukkoa. Käytännössä vaikka vihollisellä olisikin 3-4 vaunua kokenut kovat tappiot HP pooliin, sanotaan että näillä kaikilla vaunuilla on vain alle 20% jäljella HP:ta, kukistaa ne yhdessä helposti yhden kämpäävän vaikka tällä olisikin täydet HP:t jäljellä. 
Kämppiminen on sitä surkeampää joukkueen ja voiton kannalta, mitä kovempi tier -luokituksessa kämppivä on ja millainen vaunu+rooli pitäisi kämpääjällä olla. Huonoin ja samalla ikävästi tyypillisin kämpääjä on raskaan premium vaunun omaava, ja vieläpä joukkueen korkeimman tier:n edustaja. Jos tällainen kämppii, voi arvioida että joukkueen voittomahdollisuudet tippuivat jopa 5-30%. Tällaisen pelaajan pitäisi pelitaktisesti AINA olla siinä kovimmassa etulinjassa syömässä ja murtamassa vihollisen hyökkäävää kärkeä.

Kämppimistä ei tule sekoittaa muutaman eri vaunutyypille ominaiseen pelitaktiseen rooliin. Joukkue tarvitsee aina tark'ampujia, eli TD:tä tekemässä hyvän matkan päästä tuhojaan. Lisäksi joukkue tarvitsee spottaajia ja luonnollisesti tykistöä, jos sellaisen randomiin on WOT laskenut mukaan. Näiden pelityyppien sekoittaminen kämppimiseen on hiukan epämääräistä, mutta tulos yleensä puhuu puolestaan, jos ei juuri pelissä, mutta tuloksissa.
Esim. joku kevyt vaunu voi olla ettei ole ainuttakaan vahinkoa saanut aikaiseksi viholliseen kun on puskassa piiloitellut koko pelin ajan, mutta kumminkin pelin aikana tämä on toiminut "silmänä" omalle joukkueelle, joka on tuhonnut vastustajan - eli korvaamaton pelaaja siis. Viimeistään lopputuloksessä spottaajan tulos näkyy avustetussa damagemäärässä, joka voi tarkoittaa käytännössä sitä, että jos spottaaja on avustanut vaikka 5000 damagea, voi karkeasti tämän melkein rinnastaan samaksi kuin itse ampumalla aiheutettu tuho viholliseen.
Puolestaan TD:llä on oma pelitaktiikkansa puskissa lymyämiseen, se erotuu myös aktiivisuudella ja käytännössä usein kyvyllä lukea peliä. Eli TD:n tark'ampuja rooli EI OLE kyttäämistä jossain piilossa, että joku tulee tulilinjalle, vaan se on oman sijainnen hakemista siten että on aktiivinen ja peliä lukeva. Jälleen lopputulos kertoo kuinka on onnistuttu, kämppivä TD on täysin "kuollut" omalle joukkueelle, se ei 1:1 taistelussa välttämättä edes pärjää paria tieriä matalemmalle, esim. ISU152 versus T37 kevyt vaunu. Vaikka ISU:n BL-10:llä on huimat 286 läpäisyä ja 750 damagea, voi T37 helposti jallittaa ja kiertää ISU:n mennen-tullen napsien ISU:n täydet 1010HP:t nollaan ja ISU ei voi muuta kuin yrittää kömpelösti pyöriä mukana...toki jos T37 tekee virheen ja pahasti eksyy ladatun ISU:n eteen, on T37:n peli kerrasta poikki.
Tykistö, eli arty nyt on pelitaktiikaltaan ilmeinen: hakeutuu alussa sopivaan jemmapaikkaan josta vain kykenee osumaan hyvin vastustajaan, etenkin hektisiin taistelukohtiin. Arty:n taktiikkaa harvoin voi kämppimiseksi leimata..sitä kun se vähän peliroolin mukaisesti tulee ollakin. Tykistöllä pelaamiseen tosin liittyy paljon taito- ja taktiikkajuttuja, niistä toisella kertaa.

"CAP", cap:piminen, eli pesän valtaaminen. Tämä on hiukan ristiriitainen aihe jos ja kun käsitellään noob -taktiikoita. Siis koko WOT:n tavoite yleisesti peleissä on joko tuhota viholliset tai valloittaa pesä. Näin ollen mikä pesän valtaamisessa on niin "noobia"? ..se on useimmiten pelitaktisesti huono vaihtoehto. Pesä tarjoaa usein on hyvin huonosti maaston puolesta puolustusasemaa, joten käytännössä valtaaja on helppo saalis ampua hyvästä suojasta, etenkin jos on usempi valtaajia ampumassa. Peli siis voi loppua ikävän nopeasti jos vain taktiikkana valtaamista aloitetaan toteuttamaan. Tyypillisin ja typerin temppu on mennä yksin tai kaksin heti alussa pesää valtaamaan, nämä tulevat ammutuksi käytännössä alta 20 sekunnin ja sen jälkeen joukkue on näitä valtaajien verran heikompi joukkue..nyt tietenkin joku ivallisesti sanoisi, että kuka tällaisia pelaajia joukkueeseen tarvitseekaan? -kyllä tarvitsee; esim.spottaaminen nimittäin on arvokasta, eikä vaadi paljoa pelisilmää, ainastaan malttia. Spottaaminen on paljon parempi vaihtoehto kiukkuselle valtaamiselle.

Valtaamiselle on paikkansa ja sillä on strategisesti hyviä taktiikoita olemassa, mm. huomion vieminen ja joukkuetaktinen voittaminen, mutta niistä toisella kertaa enemmän. Viesti on kuitenkin se, että useassa tapauksessa valtaaminen on helppona maalitauluna olemista, eli "sitting duck" ja se tarkoittaa käytännössä kuolemaa vaunulle ja lopulta häviötä joukkueelle.

"Lemmings", eli seuraaminen. Tämä on yksi noob -taktiikka, muttei missän nimessä huono sellainen. Jos oikeasti ei osaa lukea peliä tai tiedosta omaa taktiikkaa, seuraaminen joukkueen kannalta ei ole huonoin mahdollinen temppu, voisi jopa suositella uusille pelaajille. 

Seuraamisessa lähdetään joukon mukana seuraamaan ja mennään taistelemaan sinne mihin muutkin menee. Nerokkuus hommassa on se, että on alkeellisin joukkueen tuki aina matkassa, eli sitä sooloilua ei niin paljoa pääse syntymään. Heikkous hommassa on puolestaan se, että jos joukkoa vetävä ei tiedä mitä tekee, ajattaa se koko joukkueen tuhoon. Etenkin jos on "kovia vaunuja kumartavia", seuraa ne perässä. Esimerkiksi jos jollekin Tiger II edustaa "puolijumalan" asemaa, sitä seuraa 4-5 muuta vaunua ja jos Tiger II on heikko pelaaja valiten huonon taktiikan, voi äkkiä yksi kolmannes joukkueesta olla tuhoon tuomittu. Tiger II omassa tier:ssään ei ole mikään kummonen vaunu, saati sitten ylemmissä tier:eissä, eli todellisuudessa huonon pelaajan käsissä se on nopeasti tuhottu ja seuraavat vieläkin heikommat pelaajat on naksuteltu varikolle hyvin nopeasti.

"Defence", eli puolustaminen. Puolustuspeli on yksi typerimmistä noob -taktiikoista. Se on sekoitus pesän valtaamista ja seuraamista (katso yllä). Ajatus tässä on kaunis ja ehkä nerokas, mutta käytännössä hyvin usein tuhoon tuomittu.

Puolustustaktiikassa ollaan passiivisesti oman pesän ympäristössä ja torjutaan vastustajan hyökkäys. Puolustusta voisi kuvata laajennetuksi pesän valtaamiseksi, eli oman pesän ympäristöstöstä joukkue hakee hyvät tuliasemat ja ammuskelee vihulaiset näiden ilmestyessä. Käytännössä kun joukkuen on staattisesti paikallaan, on se AINA helppo maali, jos ei muuten niin tykistölle. Lisäksi jos vihollinen osaa pikkasenkaan keskittää tulta, voi staattisen kohteen hoidella 2-3 vaunun voimin nopeasti ja hienosti pois. Tällä keinoa on nopeasti joukkueen 15 vaunusta 6-8 tuhottu pois ja loppu menee fiksulla rynnäköllä ilman suurempia menetyksiä - "defence" taktiikkana ei siis oikein toimi.

Puolustus taktiikkana tosin on myös tapauskohtainen. Eli jos joukkue osaa asemoida vaununsa hyvin (=piiloon ja suojaan) ja kykenee yhdessä keskittämään tulen aina yhteen ja samaan vaunuun, on puolustus taktiikkana tehokaskin. Tämä tosin täytyy toteuttaa käytännössä usein muualle kuin oman pesän ympäristöön, sillä kuten aiemmin tuli ilmi; oma pesä tarjoaa usein huonon suojan pelaamiseen. Mutta esim. kentissä kuten "Fiery Salient" joku 4-5 vaunun puolustutaktiikka oikein toteutettuna (ja oikeat vaunut; 2-3 TD:tä, 1 kevyt ja 1 raskas/med) voi nujertaa tuplaten omaan määrään nähden vastustajia. Temppu tosin onnistuu käytännössä harvoin, voisi arvioida 1:20 onnistumissuhteeksi.



0 kommenttia:

Lähetä kommentti