WOT:n pelaaminen on yhtäältä yksinpelaamista, toisaalta joukkuepeliä. Kun tarkastellaan voittamisen kannalta yhtä peliä, on WOT vahvasti joukkuepeli..valitti tai huomautti kuka mitä tahansa. Yksinpelaamisen ja joukkuepelaamisen eron voi kokeinen helposti ja nopeasti kokeille: lähde yksin sooloillen vastustajaa vastaan, ottaa reilusti alle minuutin kun oma pelaaminen on loppu, parhaimmillaan kyse on sekunneista kun vastustaja on YHDESSÄ JOUKKUEENA tuhonnut vaunun.
Joukkuepelaamisen ajatuksen alle syntyy runsaasti erilaisia
strategioita, nämä strategiat ovat niitä jippoja, millä voitto tulee jos
on tullakseen.
Joukkuepelaaminen tarkoittaa sitä, että:
1.) yhdessä toteutetaan toimintaa
2.) tuetaan muita
3.)
Otetaas muutama esimerkki ja analogia aiheesta.
- 1:2 Jos on 3 samanlaista vaunua, joista 2 on yhtä vastaan. Avoimessa maastossa kaksi vaunua tulee voittamaan melkein 100% varmuudella jos vain osuvat ampuessaan..tämä siis yksinkertaisella matikalla HP-poolivaihdossa (kukin ampuu toisten vaunujen HP:ta pois).
- 2:2 Kun kummallakin puolella on avoimessa maastossa 2 samanlaista vaunua, eli yhteensä 4. Menee ammuskelu ja voitto sille, joka ampuu viimeiseksi..jos jokainen osuu ampuessaan. Tässä vaiheessa tosin joukkuepelaaminen ottaa otteen aiheeseen. Jos toinen joukkue KESKITTÄÄ tulen vain yhteen vastustajan vaunuun, on todennäköisyys tällä joukkueella voittoon suurempi. tämä siksi että vastustajan tulivoima puolittuu äkkiä, kun toinen vaunu on hyvin nopeasti yhdessä ammuttu pois pelistä. Tämän myötä tilanne on nopeasti 1:2 ja voiton mahdollisuus on ilmeinen.
Tähän skenaarioon tulee monta muuttujaa mukaan, kun puhutaan pelaajan taidoista, erinlaista vaunuista ja maastomuutoksista. Muuttujat voivat muuttaa tasapaino niin paljon että 1:2 tilanteessa taitava yksin oleva voi heikommalla vaunulla voittaa, kunhan maasto tarjoaa siihen mahdollisuuden.
Tässä saadaan aasinsilta camppimiseen ("Camping", "Camp"). Camppiminen tarkoittaa käytännössä paikalleen jäämistä ja odottamista että se ammuttava tulisi kivasti oman piipun eteen. Touhu on erittäin yleistä taitamattomien ja/tai aloittelevien keskuudessa. Camppimisessä on kaksi erittäin huonoa puolta:
1.) käytännössä camppivä pelaaja ei osallistu pelaamiseen, sillä käytännössä se taistelu käydään jossain muualla kuin siinä, missä pelkäävä ("Coward") camppääjä on. Näin ollen tilanne kuvastaa aiemmin kuvattu 1:2 suhdetta vastustajan eduksi.
2.) Camppäävä tankki on helpoin mahdollinen kohde, se on paikallaan (artylle ideaalimaali) ja usein heikosti suojassa. Käytännössä kun kovin kahakka on ohi ja vastustaja joukolla lähestyy camppivää, on camppivä vaunu ammuttu sekunneissa hajalle.
Camppäävä vaunu usein on käytännössä tiimille botti ("bot"), hyödytön "kuollut vaunu", tällainen vaunu hyvin harvoin edesauttaa voittoon.
Cämppimistä ei kuitenkaan pidä sekoittaa mm.koukkaamiseen ("flanking"), spottaamiseen ("spotting") tai väijymiseen ("stalking").
- Väijyminen: TD:n ("Tank Destroyer") rooli melkein aina on väijymistä, mutta se eroaa camppimisestä siinä, että TD vaunu hakee sopivan kaukaa hyvän tuliaseman ja osallistuu hyvin aktiviisesti heti taisteluun.
- Spottaaminen: usein kevyen vaunujen keskeinen rooli on spotata, eli ilmoittaa tiimille vihollisen vaunuja, jotta nämä voivat tuhota ne. Spottaamistapoja on useita, joista passiivinen on yksi yleinen ja tehokas. Eli pelin alussa spottajaa hakeutuu jokin hyvän näkyvyyden omaavaan paikkaan puskaan ja ei tee mitään..tai siis ei ammu lainkaan (jotta ei paljasta omaa sijaintia puskasta), mutta tämä vaunu huomaa viholliset ja lähettää tiedon tiimiläisille.
- Koukkaaminen: Toisinaan kevyet vaunut ja mediumit toimivat tehokkaimmillaan koukkaajina, eli väijyvät paikassa, josta pääsevät yllättämään vihollisen sivusta tai takaa - tämäään ei ole camppimistä.
Usein myös käytänössä on hyvä alussa odottaa ja katsota pikkukartasta mistä vihollinen milläkin voimalla tulee, siinä vaiheessa odottavan vaunun voi tulkita erheellisesti camppäämiseksi. On hyvin tavallista, että joku tiimistä alkaa kuoltuaan syyttelemään väijyvää tiimikaveria camppääjäksi. Tämä usein turhautunut pelaaja tosin ei tiedä, miten syytetty on pelannut. Todellisuudessa camppääväksi syytetty voi olla tehnyt yli WN8 2000 tuloksen käyttämällä maastoa, puskia ja etäisyyttä hyväkseen tehden 2-4 kertaa oman vaunun HP poolin verran dmg:ta ("Damage") vihollisiin. Siihen vihollisen luotisateeseen juoksevan silmissä tämä voi olla näkynyt camppäyksenä.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti